EAS Amsterdam; ook kansen voor kleinere dagattracties

Volgende week, op dinsdag 23 september, gaan de deuren van de European Attractions Show (EAS) in Amsterdam open voor een 3-daags beurs- en congresprogramma. Alhoewel de beurs primair gericht is op attractieparken, is er ook voor andere branches in de recreatiesector veel te halen. En ondanks de Europese schaal van de beurs is er ook voor compactere bedrijven voldoende profijt te halen.

Niet alleen voor grote bedrijven
We vroegen Karen Staley vice-president van IAAPA Europe naar de specifieke rol en kansen voor van MKB / familiebedrijven in de attractiesector. Internationaal is er al jaren een consolidatieslag gaande.(zie ook artikel: Buitenlandse investeerders melken Nederlandse parken uit.)

Waar liggen kansen voor kleinere bedrijven, die moeten opboksen tegen het marketinggeweld van de grote attractieparken?

Steley: “De grootste kans ligt natuurlijk op het vlak van het aanbod. Ken je markt, maak onderscheid en zorg voor kwaliteit. Je gasten zullen dan optreden als echte ambassadeurs en betere marketeers kan men zich niet wensen. Ook als het aankomt op marketing en communicatie is het belangrijk om creatief te zijn. Een mooi voorbeeld is de slimme commercial die Julianatoren uitzond in de rust van een goed bekeken voetbalwedstrijd van het Nederlands Elftal.”

Kleine parken, die vaak geen compleet dagvullend programma kunnen aanbieden werken vaak samen met andere bedrijven uit de regio. Zie je dat als zwakte of juist als sterkte?

Staley “De gast bepaalt op de eerste plaats of een aanbod dagvullend is of niet. Soms kan men door samenwerking met collega’s uit de regio voor een nog sterker aanbod zorgen. Dit geldt natuurlijk ook voor grotere parken. Een mooi voorbeeld is de samenwerking van een aantal locaties in Billund. Legoland, indoor waterpark Lalandia en dierentuin Givskud vormen samen een ideale bestemming voor gezinsvakanties en stimuleren zo ook nog het verblijfstoerisme.”

Kleinere bedrijven kopen hun attracties vaak uit het standaardassortiment van leveranciers (dus geen maatwerk). Dat zorgt voor weinig onderscheidend vermogen. Heb je tips om dat te voorkomen?

Staley: “Attracties zijn belangrijk, maar het draait in een park altijd om meerdere zaken. Landscaping, entertainment, personeel én food and beverage moeten samen met de attracties één geheel vormen. Standaardattracties hebben als voordeel dat ze goedkoper zijn, maar tegenwoordig zijn onderdelen vaak uitwisselbaar en kan men ook het uiterlijk deels aanpassen aan de eigen wensen. Tenslotte is enige creativiteit gevraagd om de attractie ter plaatse te voorzien van een verhaallijn, thematisering en eventueel effecten.”

EAS in Amsterdam (23 – 25 september)
Voor degenene die de beurs nog niet kennen, allereerst een sfeerimpressie van de EAS 2013 editie in Parijs:

De beursvloer
Als we de EAS vergelijken met de recreatievakbeurs in bijvoorbeeld Gorinchem of Hardenberg, dan zijn er een paar duidelijke verschillen:
– de beurs is groter
– de beurs is vooral gericht op dagrecreatie en aanverwante zaken
– er zijn ook echte grote attracties te vinden; met een hogere aanschafprijs
– de standhouders komen van over de hele wereld; veel nieuw aanbod
– ook het bezoekend publiek is zeer internationaal

Naast de grote attracties kun je ook zaken vinden als speeltoestellen, ticketing, thematisering, architecten, foodservice, spellen, 3D en 4D films en bioscopen, simulatoren, app-ontwikkelaars, invulling voor je retail, licht en geluid, speciale effecten, animatronics, projectontwikkelaars, projecten die zich presenteren, waterglijbanen, inflatables, vloeren en kunstgras, recreatieve vervoermiddelen, augmented reality, zwembaden, waterparken en waterattracties, muntautomaten, kermisachtige attracties, klimwanden, kostuums, fotografie concepten, bowling, bootjes, souvenirs, vending machines, vakbladen, en we zijn vast nog wel een paar categorieën vergeten.

Een overzicht van alle standhouders is te vinden in het online beursmagazine

Kennisprogramma
Over het kennisprogramma publiceerden we al eerder een artikel: Kennis-sessies op de EAS

Hier onder een impressie van de CEO talk in 2013 in Parijs:

Entreetickets en aanmelden voor het kennisprogramma: www.iaapa.org/expos/euro-attractions-show-2014/home

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *