Disneyland Paris speelt met attracties en shows in op trends in vrije tijd

In een tijd van economische tegenspoed wordt het steeds belangrijker om tijd, emoties en ervaringen met vrienden en familieleden te delen. Ze zijn belangrijker geworden dan materiële zaken. Dat bewijst een internationaal onderzoek, in opdracht van Disneyland Paris, dat in zes Europese landen is uitgevoerd, waaronder Nederland. De enquête toont in de volle breedte aan dat mensen weer meer in real life bij elkaar willen zijn, ondanks de opkomst van social media. In vergelijking met drie jaar geleden voelen Nederlanders zich nu dichter bij hun familieleden staan.

Magical Moments in Disneyland Parijs
Magical Moments in Disneyland Parijs

Het onderzoek werd gehouden onder bijna 6000 mensen en uitgevoerd in zes Europese landen: Groot-Brittannië, Frankrijk, Spanje, Italië, België en Nederland. Tussen de landen zitten soms significante verschillen. Als het om delen van tijd, emoties en ervaringen gaat, scoren Spanjaarden relatief hoog waar het ‘iemand helpen’ betreft (43 %). Engelsen scoren relatief hoog als het gaat om ‘overdragen van kennis’ (40%). Als mensen delen, voelen ouderen zich vaak nuttig. Jongeren zeggen dat het een goed gevoel geeft en dat het de band met anderen aanhaalt.

Emoties
Behalve Nederlanders zijn de ondervraagden in de meeste Europese landen pessimistisch over social media, omdat mensen daardoor elkaar minder ontmoeten. Emoties worden op verschillende manieren gedeeld, maar toch vooral in ‘real life’, zegt 75 procent. Zo ook de bijzondere ervaringen die mensen in het dagelijkse leven opdoen (73%). Maar vooral plezier maken met je vrienden en familieleden is van groot belang, vinden de ondervraagden. Dat is ook de emotie die het sterkst wordt geassocieerd met Disneyland Paris.

Samen
In de belangrijkste toeristenbestemming van Europa, Disneyland Paris zijn juist attracties en shows populair die inspelen op de trend c.q. wens om juist met elkaar plezier te beleven. ‘In onze Disney Dreams show draait alles om magie en laat vooral groepen mensen echt onderdeel zijn van de meest diverse Disney verhalen. Verder hebben we het afgelopen jaar een nieuwe fotolocatie toegevoegd die erg populair is. De bezoeker ontmoet Mickey in zijn eigen repetitieruimte. Tijdens de viering van ons 20-jarig bestaan staan authentieke belevingen centraal. Wegens het enorme succes daarvan gaan we het met een half jaar verlengen en bieden we de bezoekers tot en met september de mogelijkheid om van de noviteiten rond de 20e verjaardag te genieten’ aldus een woordvoerder van Disneyland Paris.

Vrije tijd
Het onderzoek past in de trend die zich de laatste jaren ontwikkelt. Zodra het economisch tegenzit, kruipen mensen dichter naar elkaar toe. Het cocoonen komt weer op; mensen willen meer dingen samen doen. Bovendien is de vrijetijdsindustrie de laatste jaren alleen maar belangrijker geworden en gaat er steeds meer geld in om. Trendwatcher Goof Lukken, die de ontwikkelingen in de vrijetijdssector bijhoudt, bevestigt dat ontmoetingen face-to-face weer gewenst zijn en authenticiteit meer dan ooit terug is. “Reden waarom veel attractieparken investeren in (grote) live shows,“ aldus Lukken.

Overige bevindingen:

  • De beste momenten hebben de ondervraagden met hun naasten op vakanties tijdens de kerst- of paasdagen (42%)
  • Als mensen met familieleden zijn, gaan Fransen (49%) het liefst naar een feestje, zitten Engelsen het liefst met elkaar aan tafel (43%) en gaan Nederlanders (40%) het liefst met elkaar op vakantie of een weekendje weg.
  • Vrouwen willen hun emoties vooral delen met hun partner (61%) tegenover 54% bij de mannen. Mannen delen hun kennis graag ook met anderen (36%) tegenover (25%) bij vrouwen.

Het internetonderzoek is uitgevoerd door onderzoeksbureau Ipsos, in opdracht van Disneyland Paris. De enquête werd gehouden onder 5690 mensen tussen de 16 en 64 jaar.

Bron: persbericht Disneyland Parijs

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *