Citymarketeers geïnspireerd door wetenschap en ondernemerschap

Citymarketeers zijn op zoek naar hun nieuwe rol in een sterk veranderende stedelijke omgeving en samenleving. Dat bleek wel tijdens de Dag van de Citymarketing in Utrecht. Bezoekers die zich oriënteren op een (reis)bestemming vertrouwen steeds meer op adviezen van andere bezoekers en dat proces zal door nieuwe technieken alleen nog maar worden versterkt. Het is een uitdaging om ondanks (of dankzij?) de techniek te blijven zorgen voor een persoonlijke benadering.

Florek: ‘Reisbestemming kiezen: niet meer waarheen, maar waarom?’
Een wetenschappelijke aanpak werd gepresenteerd door de Pools universitair docente Magdalena Florek . De samenleving wordt steeds meer beheerst door internetgerelateerde applicaties “We staan nog maar aan het begin van een ontwikkeling.” En nu al hebben mensen last van fomo (fear of missing out – oftewel: ‘help ik heb geen bereik’) Content staat steeds meer centraal bij het vermarkten van een stad; en die content wordt vooral geleverd door de bezoeker zelf. In het Europese onderzoek dat Florek aanhaalt blijkt dat Nederlanders ook relatief veel vertrouwen hebben in informatie op websites.
Op basis van drie hoofdtrends ‘Educatie, entertainment en spanning’ ziet Florek kansen voor de ontwikkeling van nieuwe toeristische concepten w.o.: trips met een wedstrijd- of spelelement, al dan niet gethematiseerd, of pakketten gebaseerd op biografieën, educatie, culinair, volkscultuur, literatuur of film. Ook ‘dark tourism’ noemt ze expliciet, omdat dit inspeelt op de behoefte aan een spannende belevenis.
Meer informatie: European Place Marketing Institute

infobali bij AFAS
infobali bij AFAS

Zondag: ‘Liever een stevig achterwerk dan een mooie voorgevel.’
De ondernemende en inspirerende invalshoek werd deze ochtend geboden door Herman Zondag van automatiseerder AFAS. Dit bedrijf heeft de kansen met nieuwe technologie ver doorgevoerd binnen de eigen bedrijfsvoering. Ter illustratie:
Receptionistes zijn bij de infobalie ‘geautomatiseerd’. Een bezoeker (25.000 op jaarbasis) checkt zichzelf in bij een kiosk. Er wordt een fotootje van de bezoeker gemaakt en de gastheer ontvangt een seintje dat het bezoek is gearriveerd. De voormalig receptionistes zijn niet ontslagen, maar hebben inmiddels een nieuwe, uitdagender, functie op de marketingafdeling gekregen. Die marketingafdeling kon ook wel wat steun gebruiken, want het motto van AFAS is ‘overweldig je klant met aandacht’ …en dat is mensenwerk. Het concept ‘automatiseer het saaie werk en steek je energie in mensen’ past ook prima bij andere branches.
Kenmerkend voor de filosofie van AFAS is ook onderstaand zelfgemaakt filmpje:


Meer inspiratie: www.vanspaghettinaarasperges.nl

Meer informatie over de Dag van de Citymarketing: www.netwerkcitymarketing.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *