Checklist toegankelijkheid voor de horeca

Met een handige checklist kunnen horecaondernemers in 8 stappen de toegankelijkheid van hun zaak aanzienlijk verbeteren. AllesToegankelijk en Koninklijke Horeca Nederland ontwikkelden de checklist.

In een toegankelijke zaak kunnen ook mensen met een beperking terecht, wat voor ondernemers in de horeca een flinke uitbreiding van de klantenkring betekent, tot wel 15%.

Gastvrijheid
Juist in de horeca is toegankelijkheid meer dan het weghalen van drempels. Of een gast nu een verstandelijke beperking heeft, een kinderwagen bij zich heeft, minder goed ziet of in een rolstoel zit, in de horeca zijn mensen op zoek naar gezelligheid en gastvrijheid.

Eenvoudige maatregelen
Aanpassingen zijn niet altijd kostbaar, ingrijpend of ingewikkeld. Het zit vaak in kleine aanpassingen en de communicatie met elkaar. Een kleine greep uit de checklist:

  • Vraag iemand of hij of zij iets nodig heeft en ga er niet automatisch van uit dat hulp nodig is.
  • Maak oogcontact en kijk niet alleen naar de persoon áchter de rolstoel.
  • Geef uw gasten de tijd.

Meer informatie: www.allestoegankelijk.nl

2 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *