Campagne om verdrinkingsongevallen te voorkomen

Consument en Veiligheid is op 30 mei gestart met een campagne om het aantal verdrinkingsongevallen te beperken. In samenwerking met het Nationaal Platform Zwembaden is de campagne gestart in zwembaden, op stranden, en bij recreatieplassen. Met de campagne worden vooral ouders aangesproken om hen te wijzen op de risico’s.

Per jaar overlijden gemiddeld 14 kinderen in de leeftijd tot en met 12 jaar door een verdrinkingsongeval (excl. verkeersongevallen). Jaarlijks worden er vanwege een verdrinkingongeval ca. 90 kinderen van 0 tot en met 12 jaar opgenomen in een ziekenhuis en vinden er 100 à 150 SEH-behandelingen plaats. De meeste kinderen verdrinken in een zee, rivier of plas of in of om de eigen woning (beide 3 à 4 op de tien). Ongeveer 1 op de 10 slachtoffers verdrinkt in een zwembad. Bij jonge kinderen is verdrinking de belangrijkste doodsoorzaak!

Ongeluk in een klein hoekje
Ogenschijnlijk onschuldige activiteiten als even iets lezen, naar het toilet gaan of een drankje halen, zorgen ervoor het toezicht op het kind tijdelijk verslapt. Dan kunnen ineens gevaarlijke situaties ontstaan. De campagne laat ouders de gevaren beseffen op de plaats waar de aandacht kan verslappen. In zwembaden is dat bijvoorbeeld in de horecagelegenheid wanneer een drankje wordt gehaald of bij de toiletten als de ouder alléén naar het toilet gaat. Stichting Consument en Veiligheid en het Nationaal Platform Zwembaden | NRZ stellen daarom posters beschikbaar aan zwembaden voor in de horecagelegenheid en voor bij de toiletten. Ook kunnen zwembaden gebruikmaken van de mogelijkheid om ouders via de website door te verwijzen naar www.veiligheid.nl, waar tips en testjes staan om risico’s in kaart te brengen.

Meer informatie: Nationaal Platform Zwembaden / www.veiligheid.nl

Materialen voor veiligheid in zwembaden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *