50-plussers zouden reclames héél anders maken

Communicatie naar de 50-plusdoelgroep vergt een aparte aanpak in reclame-uitingen. In het onderzoek van het Bindinc. Kenniscentrum (BKC) beoordelen 50-plussers reclame-uitingen online, in print en op televisie. Als 50-plussers het voor het zeggen hadden dan zouden reclames rustiger, herkenbaarder, eerlijker en realistischer zijn. Dat blijkt uit onderzoek van het Bindinc. Kenniscentrum (BKC) onder 2.375 respondenten in de leeftijd van 50 tot 70 jaar. Vandaag presenteert het BKC de resultaten van het onderzoek in mediacentrum Beeld en Geluid.

De do’s en don’ts van reclame voor 50-plussers
In het onderzoek zijn 72 reclame-uitingen beoordeeld. De reclames zijn ingedeeld in acht productgroepen. Per productgroep zijn steeds vijf printadvertenties voorgelegd, twee banners en twee tv-commercials. Alle uitingen werden beoordeeld op de dimensies relevantie, empathie, entertainment, duidelijkheid, vervreemding en bekendheid. Op basis van het onderzoek kan een aantal do’s en don’ts worden beschreven waarop reclamemakers moeten letten als zij reclame maken voor de 50-plusdoelgroep.

Reclames voor gezondheidsproducten meest kritisch beoordeeld
Uit de resultaten kwam naar voren dat de branche gezondheid het slechtste scoort op alle aspecten. Het beste scoorden reclames over vakanties en reizen. De televisiecommercial van Achmea ‘Birdy’ wordt met een 7.0 het hoogst beoordeeld door respondenten en wordt grappig, leuk en origineel gevonden. Verder komen de printuitingen van Landal GreenParks (score 6,5) en Campina (score 6,5) goed uit de bus. Onrealistische en onherkenbare uitingen worden over het algemeen erg slecht beoordeeld. Het wordt daarom ook afgeraden om te veel gebruik te maken van modellen waarin de 50-plusdoelgroep zich niet kan herkennen of waarin ongeloofwaardige beloften worden gedaan.

Een foto uit een Landal brochure
Een foto uit een Landal brochure

Martine Bijl populairste reclamecelebrity
Gewone consumenten of burgers genieten de voorkeur in reclame-uitingen. Andere personen, zoals internationale sterren of bekende Nederlanders worden door een ruime meerderheid niet graag in reclames gezien. Komen ze wel in uitingen voor dan is Martine Bijl de populairste Nederlandse televisiebekendheid en George Clooney de populairste internationale ster.

Onderzoek
Het onderzoek ’50-plusmarketing is een must! Communicatie: do’s en don’ts voor online, print en televisie’ is uitgevoerd in juni 2013 door onderzoeksbureau Veldkamp in opdracht van het BKC. De whitepaper is via de website van Bindinc. Kenniscentrum gratis aan te vragen.

Over Bindinc. Kenniscentrum
Het Bindinc. Kenniscentrum (BKC), voorheen Familie Kenniscentrum, is een initiatief van Bindinc., uitgever van o.a. Avrobode, KRO Magazine, NCRV-gids, Mikro Gids, Televizier, TVFilm, Het Vermoeden, Uitcetera en Kunst & Cultuur. Het BKC verricht onafhankelijk en objectief onderzoek naar consumentengedrag van families en 50-plussers binnen verschillende branches.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *