17 nieuwe toeristische projecten Vlaamse Kust

De Provincie West-Vlaanderen investeert met 3,3 miljoen euro in het West-Vlaams toerisme. Voor de Kust zijn 17 nieuwe toeristische projecten goedgekeurd op het vlak van attracties, recreatie, onthaal en kampeerautoterreinen. “Met dit nieuwe provinciale initiatief wil de Provincie de toeristische sector aan de Kust een extra impuls geven”, aldus Franky De Block, gedeputeerde en voorzitter Westtoer. Westtoer en de toeristische sector presenteren in 2017 nog meer initiatieven die zorgen voor een eigentijdse sfeer aan de Kust. Nieuw is de campagne met webcams om het kustweer in de kijker te plaatsen.

Voor de Kust kunnen 17 nieuwe projecten rekenen op een totale subsidie van 1,6 miljoen euro. De initiatieven zijn divers en zorgen voor een nieuwe dynamiek in het kusttoerisme. Franky De Block: “De subsidies zijn voor de Provincie de grootste investering ooit op het vlak van toerisme. Op Vlaamse niveau wordt enkel geïnvesteerd in grote hefboomprojecten. Met de vernieuwing zijn we complementair met de initiatieven die Vlaanderen en Europa voorzien op het vlak van toerisme”.

Innovatie
Ook in 2017 besteden Westtoer en de toeristische sector aan de Kust grote aandacht aan innoverende projecten. Op deze wijze kan een breed publiek kennis maken met de Kust als een eigentijdse bestemming. De beachclubs en de strandbars zijn bij dit alles de trendsetters. Zopas zijn in Nieuwpoort twee nieuwe strandbars geopend. Zeebrugge opent binnenkort de nieuwe beachclubs Icarus. In totaal telt de Kust 83 beachclubs en strandbars. Ook (jonge) ondernemers zijn met nieuwe en creatieve concepten een meerwaarde voor het kusttoerisme. Enkele bijzondere nieuwigheden zijn onder meer Flanders Quality Tours en Homeboat Westhoek Marina. Nog nieuw in 2017 is de erfgoedwandelroute in Zeebrugge.

Webcams
Westtoer presenteert in 2017 een nieuwe campagne om de grotere kans op zon aan de Kust te beklemtonen. Potentiële toeristen houden immers minder rekening met het specifieke kustweer maar eerder met het weer in het binnenland. Aan de Kust is er aanzienlijk meer zon (in juli en augustus 2016 gemiddeld bijna drie uur per dag) dan in het binnenland.

Tien nieuwe webcams op unieke locaties met zeezicht tonen het live kustweer. Er komt extra communicatie over activiteiten aangepast aan het weer op de desbetreffende dag. De nieuwe webcams zijn vanaf eind april operationeel en live te zien via www.dekust.be. Op de kustwebsite is dan tevens een nieuw en gedetailleerd weerbericht per kustgemeente voorzien. Dit kustweerbericht wordt gerealiseerd in samenwerking met MDK (Agentschap Maritieme Dienstverlening en Kust).

Ambassadeurs
Bij de hedendaagse promotie voor toeristische bestemmingen vertellen ambassadeurs graag over de troeven van een streek of stad. Voor de toeristische communicatie over de Kust kan Westtoer beroep doen op enkele trotse ambassadeurs. Hun verhalen en tips zijn interessante invalshoek om de Kust in de kijker te plaatsen bij een breed publiek.

In een nieuw magazine dat verspreid wordt op ruim 200.000 exemplaren vertelt Erika Van Thielen over de troeven van de Kust. Voor Franstalige België werkt Westtoer samen met de Brusselse topchef David Martin (La Paix en Brasserie Bozar). Met zijn televisieprogramma Martin Bonheur brengt hij tien dagen een culinaire verhaal over de Kust. In het populaire weekblad Cinétélérevue is David Martin het gezicht van een speciale kustbijlage.

Vers uit de Noordzee
Om de kustgastronomie in de kijker de plaatsen organiseert Westtoer in 2017 nieuwe campagne ‘Zee van Smaak’ in Vlaanderen en Wallonië. Westtoer wil vooral de verse producten uit de Noordzee nog meer bekend maken. De campagne presenteert een hele reeks grote en kleine adressen aan de Kust. Kustchefs vertellen over hun passie voor hun streek en geven originele tips voor een verblijf aan zee.

Kampeerauto’s
Voor de eerste keer organiseert Westtoer een promotiecampagne om de Kust als toeristische bestemming voor kampeerauto’s in de kijker te plaatsen. In diverse media zal het aanbod van kampeerautoterreinen en campings toegelicht worden. Deze campagne wordt in september afgerond met een ‘welkom aan de Kust-weekend’.
Sinds 2015 biedt Westtoer actief ondersteuning aan de campingsector aan de Kust. Het aantal kampeerautogebruikers in België groeit jaarlijks met 7,5 procent. Uit gesprekken met kampeerautogebruikers blijkt dat het kustaanbod voor deze doelgroep betere bekendheid verdient. Met de nieuwe promotiecampagne wil Westtoer de sector extra ondersteunen.

Meer info: www.dekust.be

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *