• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de tweede sidebar
  • Spring naar de voettekst
Pretwerk

Pretwerk

...Ondernemend recreatienieuws...

  • Actueel
  • Insight
  • Productnieuws
  • Home
  • Agenda
  • Actueel
  • Insight
  • Productnieuws
  • Top 50 dagattracties
  • Zoeken

Gemiddeld vakantiebudget van Belgen daalt deze zomer met 4,7%

26 mei 2023 by Redactie Reageer

De daling volgt op een sterke stijging van 15% in 2022. Het gemiddelde bedrag komt uit op €2.182 (vs. €2.289 in 2022). Nederlandstaligen (€2.218) hebben gemiddeld een iets hoger budget dan de Franstaligen (€2.146). Dat is een van de conclusies uit de jaarlijkse vakantiebarometer van Europ Assistance België.

foto: Pretwerk @ Center Parcs De Haan

De financiële situatie van veel Belgische huishoudens is iets verslechterd en dat is te zien in de trends. Bij de Belgen die verklaren dat ze deze zomer niet op vakantie gaan (30%), zijn de belangrijkste redenen die worden vermeld van financiële aard (76%, 12 punten meer dan in 2022)

Belgische huishoudens hebben als enige Europees land een gemiddeld vakantiebudget dat daalt in vergelijking met vorig jaar. Het budget van de Europese landen die aan de enquête deelnamen, steeg gemiddeld met 6% (€1.918). Zwitserse huishoudens hebben het hoogste budget (€3.477), gevolgd door Duitsers (€2.363), Oostenrijkers (€2.360) en Britten (€2.194).

Het effect van de inflatie op Belgische vakanties: Hoewel de inflatie/kosten van levensonderhoud een effect hebben op het enthousiasme van de Belgen, heeft deze factor slechts een matige invloed op het reisgedrag van de vakantiegangers. Hooguit beïnvloedt deze factor ongeveer een kwart van de Belgen in hun keuze van het aantal bestemmingen of het type accommodatie (26%), de afstand van de reis (24%) of het budget dat aan activiteiten en uitstapjes wordt besteed (21%).

Workations

76% van de Belgen (actieve bevolking) is niet van plan tijdens hun vakantie te blijven werken (+1 ptn). Dat betekent dat 24% werkt dus wel van plan is om tijdens hun vakantie te werken. Sommigen zullen op hun vakantiebestemming werken alvorens daadwerkelijk van hun vakantie te genieten (36%), anderen zullen het tegenovergestelde gedrag volgen door na hun vakantieperiode te werken (36%) en 31% zal werken terwijl ze van hun vakantie genieten.

Kortom: Werken voor, tijdens of na de vakantie is populair geworden bij vakantiegangers die deel uitmaken van de actieve bevolking. Dit verschijnsel is zeker in de hand gewerkt door de periodes van telewerken die we tijdens de COVID-crisis hebben meegemaakt en lijkt een nieuw gegeven te zijn geworden.

De belangrijkste macro trends uit het rapport:

  • Vakantieplannen: 70% van de Belgen verklaart deze zomer op reis te zullen gaan, hetzij een kleine daling van 1 punt vergeleken met 2022. Ter herinnering, vorig jaar was er een sterke stijging na de COVID-19 crisis. Het huidige cijfer is een van de hoogste percentages van de afgelopen jaren.
  • Duur van de reis: Korte vakanties (maximum 1 week) blijven op hetzelfde niveau als in 2022 (39% van de reizigers), terwijl vakanties van 2 weken met 4 punten stijgen (38%). Vakanties van 3 weken of meer dalen met 4 ptn (23%).
  • Frequentie van reizen: van de 70% Belgen die deze zomer aangeeft op vakantie te gaan, verklaart 41% één keer te zullen reizen (+3 ptn) en 29% meerdere keren (-4 ptn).

De belangstelling voor een vakantie in België (28%) of een vakantie in Nederland (8%) loopt ligt terug (-1%) t.o.v. vorig jaar.

Bron en meer informatie: https://blog.europ-assistance.be/nl/vakantiebarometer-2023-europ-assistance/

Categorie: Recreatie actueel, Verblijfsrecreatie Tags: belgië, reizen, travel, workation

Lees Interacties

Geef een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primaire Sidebar

Productnieuws

Webinar: Haal meer uit Google’s nieuwe feature ’things to do’ (aanraders)

Stroopwafelshop & vendingmachine met beleving voor toeristische locaties

Vakantiebeurs maakt werk van Nederland Vakantieland

Recreatie Vakbeurs organiseert nieuw 2-daags event in Gorinchem: Recreatie Next Level

Nieuwe technieken toveren stad (Sydney) om naar immersive expositieruimte

Meer over Productnieuws »

Wekelijkse (gratis) nieuwsbrief

Agenda

jun 12
12 juni - 13 juni

Seli Show (indoor entertainment)

jun 13
13 juni om 10:00 - 15 juni om 19:00

Provada (vastgoedbeurs)

jun 15
15 juni - 17 juni

Ecsite conference (science centers)

jun 15
08:30 - 17:30

NIMA Marketing Day

jun 22
Gehele dag

Nationaal Fietscongres

Bekijk kalender

Recente reacties

  • Ferdi op Campings over hun manier van omgaan met het aanhoudende personeelstekort
  • Ton op Camping Groene Eiland overgenomen door Capfun
  • Peter Wijnen op Vakantiebeurs maakt werk van Nederland Vakantieland

Secundaire Sidebar

Insight

Ons natuurbeeld verschuift en dat geeft frictie

Energieverbruik daalt met ruim 30% door verbruik van kampeerders te meten

Lessen vanaf Google Travel EMEA Summit 2023

Kidults: Speelse volwassenen spelen hun eigen spel

Welke rol speelt speelgoed in de recreatiesector?

Lees meer over Insight »

Kennispartners

Kruidenier

Goud in Handen

Insiders

BCE leisure

ANWB

Top Animation

RED online marketing

Countus

CampPlus

Kopare Development

Boldmove Nation

Convious

Van Hoorne Entertainment

Ginder

ACSI

Recreatheek

Parkvakanties

Speelplan

Toegankelijke recreatie

Pleisureworld

Bureau Snugger

Amusement Hub

loader-image
Soekky Stories
Livinwood
Maxxton
Recreatie Noord-Holland
Convious
Joint Projects

Footer

Pretwerk.nl is een platform voor professionals in de brede definitie van de vrijetijdssector. Wilgenroos 11 4102 KL, Culemborg E-mail: redactie@pretwerk.nl

Onze privacyverklaring

Links

  • Adverteren op Pretwerk
  • Colofon

Volg ons

  • Pretwerk.nl RSS
  • Twitter
  • LinkedIn

Copyright © 2023 · Pretwerk · Site door: buro KREAS