Steeds meer cross-overs tussen Leren en Vermaak

Leren wordt steeds leuker en sommige lesprogramma’s zijn zo leuk dat ze niet zouden misstaan op een recreatiebedrijf. Op de Nationale Onderwijs Tentoonstelling (NOT) stonden diverse partijen (ook uit de recreatiesector) die een leuk educatief programma hebben ontwikkeld. Andersom zien we dat diverse vakantieparken inmiddels academies opzetten die niet alleen leuk zijn, maar de bezoeker ook iets leren.

Leuke en leerzame workshops op flexibele locaties
Op de NOT worden veel workshops (lesprogramma’s) aangeboden door partijen die kennis willen overdragen. Vooral musea hebben zich op dit segment gestort en bieden leuke en educatieve programma’s om op school uit te voeren. De pakketten werken toe naar een eindresultaat en de organisatoren kunnen vrij precies aangeven hoeveel uur het programma in beslag neemt. Daarmee is het ook prima in te plannen op andere locaties. (activiteit op een vakantiepark bijvoorbeeld.)

  • Jilster heeft een programma gemaakt waarbij kinderen samen in een aantal lessen een tijdschrift produceren. Er moet een redactie gevormd worden, foto’s gemaakt en teksten geschreven. Dit programma is ook te verplaatsen naar een vakantiepark, waar je dan bijvoorbeeld een parkbrochure kunt laten ontwikkelen die de gezinnen later thuisgestuurd krijgen. Dit is een programma waar de afdeling marketing ongetwijfeld ook blij van wordt. (www.jilster.nl)
  • Luc4me, verrassend in beton, gaat aan de gang met co-creatie. Het betonnen meubilair wordt aangeleverd, maar voor het ontwerp en de uitvoering van het mozaïek kun je kinderen een actieve rol laten spelen. (www.luc4me.com)

Schoolreisjes; leuk en leerzaam
In hal 10 staan ook diverse partijen die zich aanbieden als locatie voor een schoolreisje. Het is Brian Berghuis van het Nationaal Schoolreis Magazine opgevallen dat er dit jaar geen attractieparken vertegenwoordigd zijn. Berghuis: “Dit jaar staan heeft eigenlijk iedereen in deze hal wel een educatieve component in het programma. In voorgaande jaren zagen we wel wat meer pretparken.” Voor een breed overzicht van schoolreisjes: www.schoolreis.nl

We zien diverse bekende partijen uit de dagrecreatie (vooral musea) terug op deze beurs. Onderstaand overzicht is slechts een bescheiden selectie.

Ook diverse natuurorganisaties bieden programma’s aan. Soms zijn dat programma’s die in een klas kunnen worden uitgevoerd, maar het is natuurlijk veel leuker om naar buiten te gaan. Partijen als Staatsbosbeheer hebben kant en klaar ontwikkelde programma’s voor scholen in huis. Die zouden ook als basis kunnen dienen voor een interessante workshop op of rond een recreatiebedrijf.

  • IVN laat nog weten dat er ook een programma voor recreatiebedrijven is ontwikkeld: ‘Gastheer van het Landschap‘. Medewerkers krijgen dan les over de natuur in de omgeving van hun bedrijf en kunnen die kennis  doorgeven aan hun gasten. In het lesprogramma voor scholen zien we ook een uitgebreid arsenaal aan instrumenten om de natuur te onderzoeken zoals schepnetjes, potjes e.d.. (winkel.ivn.nl)
  • Veel recreatiebedrijven hebben te maken met Staatsbosbeheer. Zij zijn immers de grootste beheerder van natuurgebieden. Ook Staatsbosbeheer heeft een uitgewerkt educatief programma. (www.staatsbosbeheer.nl)

Spelend leren geeft voldoening
In het onderwijs is ook gamification doorgedrongen; spelend leren. Een aantal beursstands laten voorbeelden zien die het schoolwerk tot een echt leuke belevenis maken; “Zo wil ik wel weer terug naar school!”

Websites van bovenstaande voorbeelden: www.squla.nl / www.designweekatschool.nl

Het bedrijf Yopples zorgt met een speels bouwsysteem voor meer ruimtelijk inzicht. Deze speelmodules, die ook samen spelen stimuleren, zijn inmiddels te vinden bij Hof van Saksen. Meer informatie: http://www.yopples.com/nl/

Trend: activiteiten met inhoud in de recreatiesector
In de recreatiesector zien we ook steeds meer aanbod van activiteiten waarbij de deelnemer ook wat leert. Neem bijvoorbeeld eens een kijkje in de Kinder Academies van Hof van Saksen, de Center Parcs Academy of De Werkplaats op Camping Ter Spegelt. De onderliggende trend is o.a. beschreven in het boek ‘The Experience Economy’ van Pine en Gillmore:  “Een gast die zichzelf (geestelijk) verrijkt door deel te nemen aan een activiteit zal daar een hoge waardering aan ontlenen.”  Het toewerken naar een einddoel (bijvoorbeeld een fysiek eindproduct in een workshop.) zorgt voor voldoening; en daarmee voor een hoge waardering op recensie-websites. Met een uniek aanbod op dit gebied (leerzame workshops) kun je een prijsvergelijking prijsvergelijking en het daaraan gekoppelde kortingsritueel vermijden.

Tot slot nog een selectie van inspirerend (vermakelijk) aanbod dat we aantroffen op de NOT:


met bijbehorende websites:

  • www.riddersopschool.nl ..de ridders maken graag een uitstapje naar een festival of recreatiebedrijf.
  • www.circuskristal.nl; een circusvoorstelling waar de gasten actief aan deelnemen, na een training.
  • www.jongondernemen.nl; Het programma Vakantie-eiland is bedoeld voor groep 5 en 6 en bevat een lesprogramma voor vier dagdelen.
  • www.tweedewereldoorlog.nl; Ondersteunend kennisprogramma met verhalen over de tweede wereldoorlog. Nuttig voor bedrijven die in de buurt van herdenkingsplekken zijn gevestigd.

Onze bron voor bovengenoemde inspiratie: NOT onderwijsbeurs

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Eén reactie

  1. Leuk, op de Farm & Country Fair wordt deze cross-over al jarenlang aangeboden. Niet alleen voor kinderen, maar ook voor volwassenen. Goed om te horen dat dit aanslaat en deze Fair ook hierin een trendsetter blijkt te zijn. Dit jaar zijn er loopgraven gemaakt en ligt de nadruk naast de omgang met dieren ook op de Tweede Wereldoorlog. Alle schoolkinderen die zijn uitgenodigd, ontvangen vragen passend bij hun lessen zodat ze naast een dag lang lekker buiten spelen ook verrassend veel kunnen leren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *