De stad Groningen: check, Bourtange: check, maar de rest van de G7?!

“Eindelijk een praktisch handboek boordevol inzichten, voorbeelden en tips voor iedereen die zijn stad of regio succesvol op de kaart wil zetten.” Dat belooft de beschrijving op de achterkant van het boek: Er gaat niets boven citymarketing van Gert-Jan Hospers

Een praktisch handboek is het zeker, en het biedt inderdaad veel voorbeelden en tips. Verder leest het lekker weg. Net als de andere boeken van Hospers is het vlot geschreven in begrijpelijke taal.  Ook is het aantrekkelijk vormgegeven met een harde kaft, een frisse oranje kleur en veel mooie, grote afbeeldingen. De geboden kennis blijft wat oppervlakkig en is weinig vernieuwend, maar de waarde van dit boek ligt bij de goede link met de praktijk. Het uitgebreide praktijkvoorbeeld Groningen maakt citymarketing tastbaar. Het boek lijkt vooral bruikbaar voor gemeenteambtenaren en citymarketeers. Ik betwijfel de toepasbaarheid voor ondernemers, maar dat geldt voor alle recente boeken over citymarketing. Hoewel ik op sommige punten kritisch ben, vind ik het boek over het algemeen een waardevol boek.

 


 

De uitgebreide recensie:

Veel voorbeelden en tastbare vergelijkingen
Het boek start met een aantal hoofdstukken over wat citymarketing is. De kennis die in dit deel van het boek geboden wordt is weinig vernieuwend voor mensen die het onderwerp niet voor het eerst bestuderen. Toch zijn de hoofdstukken leuk om te lezen door de vele voorbeelden en tastbare vergelijkingen die Hospers maakt. Sommige zijn nieuw, sommige herken ik uit zijn andere boeken. Een voorbeeld van een goede vergelijking die de manier waarop mensen naar regio’s, steden en wijken kijken tastbaar maakt is de vergelijking met Matruschkapoppen (p.25). Deze vergelijking maakt tastbaar dat inwoners een band hebben met hun eigen stad terwijl buitenstaanders niet de stad zien maar de regio waarvan die stad slechts een klein onderdeel is.

Gaat er echt niets boven Groningen?
In de volgende hoofdstukken gaat Hospers in op diverse deelonderwerpen binnen citymarketing. De geboden kennis blijft op deze deelonderwerpen wat oppervlakkig, maar wederom is de constante verbinding met de praktijk nuttig. Door het inzoomen op de casus Groningen gaat dit boek dieper in op de praktijk dan andere recente citymarketingboeken. Na elk hoofdstuk wordt beschreven hoe Marketing Groningen de theorie toepast in de praktijk. Daardoor wordt inzichtelijk hoe citymarketing in de praktijk uitgevoerd kan worden. Ik benadruk daarbij het woord “kan”.  Hospers is erg enthousiast over Groningen, en verliest naar mijn smaak te vaak de kritische houding die je van een wetenschapper mag verwachten. Misschien dat dit komt door de sterke focus op  één casus? Marketing Groningen doet het goed, maar dat wil niet zeggen dat hun werkwijze overal werkt. Marketing Groningen zet voornamelijk in op toeristen en is erg campagnegericht. Daardoor is de veel voorkomende verwarring tussen stadspromotie en citymarketing weer snel gemaakt. Het was interessant geweest als het boek meerdere casussen had behandeld waarbij ook inzichtelijk werd gemaakt hoe steden inzetten op andere doelgroepen: hoe werkt citymarketing bijvoorbeeld als bewoners de kerndoelgroep zijn? Daarnaast ben ik kritisch op een aantal punten waarover Hospers wel enthousiast is. Een voorbeeld daarvan zijn de G7: de zeven redenen om de provincie Groningen te bezoeken. “De Groninger G7 is een mentale kapstok: het bakent het aantal  attracties af en is goed te onthouden.” Ik heb mijn best gedaan, maar ik kan ze écht niet onthouden. De stad Groningen: check, Bourtange: check, Lauwersmeer: check. Maar verder kom ik niet… De link naar de Big 5 en de 7 grote industrielanden is leuk, maar voor buitenstaanders (de toerist) zijn zeven pareltjes lastig te onthouden.

Groningen geen slechte keuze!
Maar de keuze voor Marketing Groningen is zeker niet slecht; Groningen is één van de plaatsen in Nederland die het langst en consistent aan citymarketing en regiomarketing doet en een groot deel van de Nederlanders kent de campagne ‘Er gaat niets boven Groningen’.  Op een heleboel punten zet marketing Groningen slimme marketingstrategieën en marketingmiddelen in en daar kunnen andere steden en regio’s nog wat van leren.

Conclusie
Hoewel ik op sommige punten kritisch ben, vind ik het boek ‘Er gaat niets boven citymarketing’ net als de andere boeken van Gert-Jan Hospers een waardevol boek. De waarde zit hem dit keer vooral in de goede link met de praktijk. Ik weet niet goed wat de doelgroep van dit boek is. Voor mensen die net kennis maken met citymarketing is dit een interessant boek met aanvullende voorbeelden, maar voor professionals is behoefte aan veel meer diepgang. Maar er bestaat ook een sterke behoefte aan praktijkvoorbeelden en dat biedt dit boek meer dan andere boeken. Verder is het boek vooral bruikbaar voor bestuurders, ambtenaren en citymarketeers. Ik betwijfel de toepasbaarheid voor ondernemers.  

Tot slot wil ik Gert-Jan bedanken. Het is erg leuk als je een boek zit te lezen en dan ineens je eigen onderzoek als bron tegen komt. Maar vooral bedankt voor dit praktische boek!

Het boek is o.a. te bestellen via www.managementboek.nl

Carlijn Leenders

Wil je meer weten over citymarketing of de vrijetijdseconomie? kijk dan eens op onze nieuwe website: www.resultants.nl of stuur een e-mail naar carlijn.leenders@resultants.nl.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *