Twitter als voelspriet voor bijzondere vakantieverhalen

Met welk verhaal keren uw gasten weer huiswaarts na hun vakantie? Het zijn vaak de kleine leuke dingen die een vakantie tot iets bijzonders maken. Dankzij Twitter kunt u ook de oren en ogen van personen in de regio (bijvoorbeeld de boswachter) inschakelen om snel op de hoogte te zijn van bijzondere gebeurtenissen in de omgeving.

Kleine verhalen
Een van de trends in de vakantiemarkt is de behoefte aan unieke en authentieke belevenissen. Twitter is een ideale voelspriet om deze ‘kleine verhalen’ rondom uw recreatiebedrijf op te pikken. Deze tweets kun je vervolgens aan je gasten doorspelen. Veel campings vermelden dagelijks het weerbericht op een poster bij de receptie. Door dit aan te vullen met interessante tweets, komt de omgeving ineens veel meer tot leven.

Techniek
Natuurlijk kunt u ook de moderne technische mogelijkheden inzetten; bijvoorbeeld door een groep aan te maken op twitter met als titel ‘uit de omgeving’ of een twitterfountain op scherm bij de receptie (Twitterfountain = een scherm waarop berichten in de vorm van een beeldkrant voorbij komen.)

Wie gaat u volgen?
Ga eens op zoek naar de twitteraccounts van locale attracties, horeca, winkeliersvereniging, natuurfotografen, en VVV’s en voeg die toe aan uw groep ‘uit de omgeving’. Zo biedt u een actuele en onderscheidende informatie die een vakantie tot een bijzondere belevenis kan maken.

Steeds meer boswachters twitteren; zowel bij Natuurmonumenten als Staatsbosbeheer. Zij brengen hun volgers onder andere op de hoogte van verhalen uit ‘hun’ natuurgebied en activiteiten in het bos.
Een overzicht van Twitterende boswachters staat op:
Staatsbosbeheer
Natuurmonumenten

Bekijk eerst even een tijdje of de partijen die u volgt op Twitter ook daadwerkelijk een meerwaarde bieden voor uw gasten. Maak daaruit een selectie. U kunt met locale partijen ook een afspraak maken om een ‘#’ met specifieke code te gebruiken om toeristische wetenswaardigheden met elkaar te delen. (bijvoorbeeld #toerismeUrk)

Versterken van het netwerk
Nog een voordeel van het inzetten van Twitter als voelspriet is dat veel bedrijven u terugvolgen. Zo kunt u ook locale partijen in de omgeving op de hoogte brengen van activiteiten op uw bedrijf.

 

Meer informatie over communicatie in recreatie en toerisme : Walter Jonker, Levend LAND communicatie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *