Eenvoudige checklist helpt horecaondernemers met toegankelijkheid

Met een handige checklist kunnen horecaondernemers (pdf) in acht stappen de toegankelijkheid van hun zaak aanzienlijk verbeteren. Voor de ondernemer levert dit meer omzet en voordelen op het gebied van maatschappelijk ondernemen op. De onderneming wordt voor mensen met een beperking toegankelijker en dat kan een flinke uitbreiding van de klantenkring betekenen, tot wel 15%. AllesToegankelijk en Koninklijke Horeca Nederland (KHN) ontwikkelden deze checklist met eenvoudige en praktische maatregelen.

Rolstoeltoegankelijke picknicktafel (Heblad)

Voor een grote groep mensen met een beperking is het moeilijk om naar een café of restaurant te gaan. Door deze groep en hun familie en vrienden beter te bedienen, worden zij geholpen maar ook de horecaondernemers zelf: hun doelgroep breidt zich behoorlijk uit en het bedrijfsimago verbetert.

Eenvoudige maatregelen
De aanpassingen die voortkomen uit de checklist zijn niet kostbaar, ingrijpend of ingewikkeld. Het zit vooral in kleine aanpassingen en de communicatie met elkaar. De checklist biedt ondernemers en hun personeel hulp in het realiseren van toegankelijkheidsverbeteringen. Judith van Lier, projectleider AllesToegankelijk: ‘de grootste knelpunten liggen meer op het communicatieve vlak en niet op het fysieke vlak. Hoe benader je bijvoorbeeld iemand?’ Hierbij alvast een kleine greep uit de checklist:1. Vraag iemand of hij of zij iets nodig heeft en ga er niet automatisch van uit dat hulp nodig is 2. Maak oogcontact en kijk niet alleen naar de persoon áchter de rolstoel en 3. Geef uw gasten de tijd.

Gastvrijheid
Juist in de horeca is toegankelijkheid meer dan het weghalen van drempels. Of een gast nu een verstandelijke beperking heeft, een kinderwagen of rollator bij zich heeft, minder goed ziet of in een rolstoel zit, in de horeca zijn mensen op zoek naar gezelligheid en gastvrijheid. Dat geldt voor iedereen.

Aanleiding
Tijdens de Horecava begin dit jaar inventariseerde AllesToegankelijk waar zich de grootste problemen voordoen op het gebied van toegankelijkheid. Judith van Lier: ‘We hebben standhouders en bezoekers gevraagd naar de vijf grootste ergernissen. Op basis hiervan hebben we samen met KHN een eenvoudige checklist gemaakt met tips hoe ze deze ergernissen het beste kunnen aanpakken’.

Meer over AllesToegankelijk
In AllesToegankelijk werken ondernemers en mensen met beperkingen samen met kennisorganisaties en overheden om de toegankelijkheid van goederen en diensten substantieel te vergroten. 25 partnerorganisaties, waaronder Koninklijke Horeca Nederland, zetten zich in voor de verbetering van de toegankelijkheid van producten en diensten (alles wat je kunt kopen, huren of lenen). Vilans, kenniscentrum voor de langdurende zorg, is uitvoerder van het project. Behalve de website is er een vraagbaak via e-mail of telefoon: info@AllesToegankelijk.nl of telefoon 0900-2882882 (5 cent per minuut).

Bron: Persbericht Horeca Nederland

Meer informatie: www.allestoegankelijk.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *