Museumvereniging wil meer schoolklassen op museumbezoek

De Nederlandse Museumvereniging heeft de ambitie meer schoolklassen musea te laten bezoeken. In 2015 moet 80 % van de schoolklassen minimaal één maal per jaar naar het museum komen. Dat percentage ligt nu op 61%. Directeur Siebe Weide maakte deze ambitie bekend op het symposium Kinderen en Museumbezoek in Den Haag. Siebe Weide: “Wij willen graag meer kinderen in musea zien. Musea hebben een grote educatieve waarde die nog beter benut kan worden. Wij gaan daarom niet voor een zes, wij gaan voor een acht.” Om van die ambitie werkelijkheid te maken roept de Museumvereniging musea, scholen en intermediairs op hier gezamenlijk aan te werken.

(museum Speelklok tot Pierement in Utrecht)

Op het symposium zijn de resultaten gepresenteerd van een omvangrijk onderzoek naar maatregelen om kinderen te stimuleren naar het museum te gaan. Dit onderzoek is uitgevoerd naar aanleiding van de wens van toenmalig minister Plasterk van Cultuur om musea gratis te maken voor kinderen en bestaat uit een inventarisatie van initiatieven gericht op kinderen, uit marktonderzoeken en uit experimenten. Staatssecretaris Zijlstra van Cultuur nam het onderzoek in ontvangst. Hij benadrukte hierbij het belang van cultuureducatie: “Musea spelen een sleutelrol bij cultuureducatie in het primair onderwijs, want voor heel veel kinderen betekent een bezoek aan een museum hun eerste kennismaking met de wereld van kunst en cultuur.”, aldus de staatssecretaris in zijn speech.

Het onderzoek toont aan dat prijs noch vervoer een doorslaggevende rol speelt bij de keuze van het museum. Bepalend is de verwachting of het bezoek interessant is, en de kinderen iets in het museum kunnen doen. De inhoud bepaalt dus de keuze. Voor schoolklassen geldt bovendien dat het bezoek moet aansluiten bij het lesprogramma. Een al te hoge prijs of te grote reisafstand kan betekenen dat men iets anders kiest. Ook leidt gratis busvervoer of gratis toegang landelijk amper tot meer museumbezoek door kinderen. Kinderen blijken wel zeer geïnteresseerd te zijn in virtuele kennisname van ons culturele erfgoed. Maar liefst 400.000 kinderen bezochten in vier maanden het online platform MIJNTIKKIT.nl. Op dit platform komen zij gamend in contact met museumschatten.

Deze onderzoeksresultaten zijn voor de Museumvereniging uitgangspunt om meer kinderen naar het museum te krijgen. Weide: “ Een museum is voor kinderen een ideale omgeving om informeel te leren en te beleven. Kinderen zijn het museumpubliek van de toekomst. Musea, scholen en intermediairs kunnen samen op basis van de nieuwe inzichten museumbezoek nog aantrekkelijker maken voor kinderen. Wij dragen daar zelf aan bij door collectieve stimuleringsmaatregelen te ontwikkelen. ”

Als eerste stap om meer schoolklassen jaarlijks naar musea te trekken werkt de Museumvereniging een drietal maatregelen uit die reeds in de onderzoeksfase gestart zijn. Het online platform MIJNTIKKIT.nl is daar een voorbeeld van. De Museumverenging zet dit online platform voort. Hieraan worden nog dit jaar twee andere kansrijke activiteiten gekoppeld: de verkiezing van de Museumklas van het Jaar en de Museuminspecteurs . Beide initiatieven zijn bedoeld om het bezoek van kinderen aan musea een impuls te geven. De Museuminspecteurs kiezen jaarlijks hun favoriete museum en het predicaat Museumklas van het Jaar is weggelegd voor de klas die het mooiste werkstuk maakt onder het thema “Maak iets nieuws met iets ouds!”. Beide activiteiten zullen komend jaar voor het eerst plaats vinden en lopen via mijn www.MIJNTIKKIT.nl .

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *