Max Kohnstamm: “Groupon misleidt ondernemers.”

Groupon geeft ondernemers misleidende informatie over leeftijd, inkomen en koopmotieven. Dit stelt marketingdeskundige Max Kohnstamm van SRM, opleidingsinstituut voor Marketing en Communicatie, op basis van online onderzoek uitgevoerd door The Choice Marktonderzoek & Advies. Groupon laat in een eerste reactie weten verbaasd te zijn over de uitkomsten van het onderzoek. Eigen onderzoek, dat o.a. door Accenture wordt uitgevoerd, is de basis voor de profielen op de eigen website. 

Om een klacht bij de Reclame Code Commissie te voorkomen, adviseert Kohnstamm Groupon de misleidende teksten uiterlijk dinsdag 8 november 16:00u. van haar website ‘Grouponworks’ (http://works.groupon.nl) verwijderd te hebben: “Groupon garandeert bedrijven ‘waardevolle nieuwe klanten’. Op de Grouponworks website worden de voordelen voor bedrijven om samen te werken met Groupon duidelijk gemaakt. Er is hier onmiskenbaar sprake van op bedrijven gerichte (online) reclame voor Groupon.”

Doelgroepen
“Op de website ‘Grouponworks’ stelt Groupon dat Groupon gebruikers uitgesproken jong zijn en veel geld verdienen: 68% is tussen de 18 en 34 jaar en 49% verdient meer dan 70.000 dollar (?). Het jonge, gretige publiek ziet Groupon als een lifestyle-gids, wijzend op alle ‘hotspots’ in hun eigen stad. De gepresenteerde cijfers zijn voor Nederland echter onjuist”, vervolgt Max Kohnstamm (bron: http://works.groupon.nl/why-groupon/demographics)

Uit het onderzoek van The Choice Marktonderzoek & Advies blijkt dat:
– Van de gebruikers 29% jonger is dan 34 jaar, terwijl 43% boven de 50 is;
– 70% van de Groupon-gebruikers is vrouw;
– 87% van de Groupon-gebruikers heeft een inkomen ‘rond modaal’;
– Korting is met 47% de meestgenoemde reden om deel te nemen aan Groupon; 13% neemt deel om ‘iets nieuws te proberen’;
– 7% van restaurantbezoekers met een Groupon-voucher komen terug voor een maaltijd tegen het reguliere tarief.

Dit laatste betekent dat de klant, en vooral Groupon, ‘beloond’ door de 50% korting voor een eenmalig bezoek. Een bezoek dat voor het deelnemende restaurant in dat geval een verlies oplevert van gemiddeld 9,36 euro per nieuwe klant. En omdat slechts 1 op de 14 nieuwe ‘klanten’ terugkeert voor een maaltijd tegen het reguliere tarief, kost 1 nieuwe klant de horeca ondernemer 14 x 9,36 euro = 131,04 euro (zie bijlage Groupon voor ondernemers: Het Paard van Troje in digitale vorm). Het verlies voor de horeca als sector is derhalve enorm: van alle gekochte Groupon-vouchers is namelijk bijna de helft (45%) een horeca-voucher.

Geldigheid vouchers
Ook voor veel consumenten is Groupon niet zo voordelig als het lijkt: 20% weet bijvoorbeeld niet dat een Groupon-voucher maar 3 tot 6 maanden geldig is en 10% van de gekochte vouchers wordt niet tijdig ingeleverd. De opbrengst hiervan stroomt rechtstreeks naar Groupon. “Misschien is het voor de horeca-ondernemer dus zelfs maar beter dat meer dan 10% van de vouchers nooit wordt ingewisseld”, aldus Arno van Welzen, directeur van The Choice Marktonderzoek & Advies.

Loyaliteitscampagne
Max Kohnstamm: “Marketinginspanningen gericht op het stimuleren van de loyaliteit van bestaande klanten blijken vaak (zeer) rendabel. Met Groupon acties bereikt een ondernemer nu juist het omgekeerde van wat met een goede marketing inspanning kan worden bereikt. Door de consument dagelijks met forse kortingen te bestoken, stimuleert Groupon ‘disloyaliteit’.

Bron: The Choice, marktonderzoek en advies

 

De reactie van Groupon

Groupon laat weten dat dit onderzoek nieuw is voor hen; “We hebben de details opgevraagd, maar tot nu toe nog niets ontvangen. Inhoudelijk reageren is dan ook lastig. De cijfers zijn echter wel in strijd met eerdere onderzoeken uitgevoerd door gereputeerde instanties (OC&C, Accenture en Rice/Cornell University).”

Het onderzoek van OC&C laat zien dat:

  • Consumenten erg blij zijn met Groupon. 92% is (heel) tevreden met de kwaliteit/prijs.
  • 22% van de consumenten hebben de onderneming nogmaals bezocht, 37% van de consumenten is van plan dit te gaan doen
  • Partners vinden dat de samenwerking met Groupon gebracht heeft wat zij verwachtten (nieuwe klanten, yield management)
  • 65% van de partners wil nogmaals een zelfde of soortgelijke deal uitvoeren met Groupon
  • Voor 1 op de 3 partners was de Groupon actie al winstgevend op korte termijn

De Groupon woordvoerder: “Uit het onderzoek van Accenture blijkt dat mensen met een inkomen van $ 150 000 of hoger 2 keer zo vaak gebruik van Groupon maken als mensen met een inkomen van $ 35 000 dollar of lager. Rice/Cornell University heeft als belangrijkste resultaat gevonden dat Groupon gebruikers geen koopjesjagers zijn. Ze vinden de prijs belangrijk, maar het gaat ze met name om de ervaring. Uit dit onderzoek komt ook naar voren dat het inkomen per huishouden een belangrijke voorspeller is, hoe hoger het inkomen hoe meer gebruik ze maken van Groupon.”

Ook in de praktijk ontmoet Groupon veel tevreden gebruikers: “Naast de onderzoeken merken we dagelijks dat er heel veel consumenten en partners erg tevreden zijn. Ondernemers zien heel goed in wat de marketingwaarde van Groupon is voor hen.”

Eén reactie

  1. Tja, zonder inzicht in het onderzoek kan Groupon uiteraard niet inhoudelijk reageren. Dat gezegd hebbende zou het natuurlijk bizar zijn als meer dan twee-derde tussen de 18 en 34 jaar is en dat de helft meer dan 70.000 dollar per jaar verdient. Logisch beredeneerd kan worden dat een site die korting aan de massa aanbiedt vooral publiek aantrekt dat relatief weinig te besteden heeft, maar wel interesse heeft in leuke uitjes. Het is net zoals dat het merendeel van het publiek van Marktplaats bovenmodale inkomens heeft. Dat is net zo onwaarschijnlijk.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *