Zakelijke reiziger reist voor persoonlijke contacten en/of beurzen

De afgelopen 5 jaar is de manier van boeken van de zakenreis veranderd. Het internet en het reisbureau worden vaker ingezet. Tegelijkertijd is de reden voor een zakenreis juist de behoefte aan meer persoonlijk contact met de zakenpartner en een bezoek aan beurs of gongres. Een ruime meerheid van de zakelijke reizigers kiest bij een buitenlandse zakenreis voor snelheid en een lage prijs. Secretaresses zijn in veel gevallen verantwoordelijk voor het boeken van de zakenreis. Dit blijkt uit onderzoek van ING Economisch Bureau en ATP Corporate Travel.

Reislustige ondernemers
Door grote en kleinere Nederlandse bedrijven worden veel buitenlandse reizen gemaakt. Ruim vier op de vijf geënquêteerden geeft aan dat er, binnen het bedrijf, jaarlijks meer dan tien buitenlandse reizen worden gemaakt. De helft van de ondernemingen maakt per jaar meer dan 50 reizen naar het buitenland. Dit reisgedrag gaat gepaard met flinke uitgaven. Zo besteedt, van alle organisaties die deelnamen aan het onderzoek, ruim 40% jaarlijks meer dan €50.000 aan buitenlandse zakenreizen.

Zakelijke relaties en bezoek congres/ beurs belangrijkste reismotief
Door zowel kleine als grotere bedrijven wordt als belang-rijkste redenen voor het maken van een buitenlandse zakenreis ‘het leggen en onderhouden van persoonlijk contact met buitenlandse zakenrelaties’ (81%) en het ‘bezoeken van een buitenlandse beurs of congres’ (59%) genoemd. De zakenman of –vrouw reist bovendien veelal om te kunnen werken. Zoals voor het bijwonen van een vergadering in het buitenland of voor het binnenhalen van een contract.

Vooral kleine ondernemer boekt via internet
Het overgrote deel van de bedrijven boekt de reis via het zakenreisbureau. Internet wordt door 19% van de ondernemers ingezet bij het boeken van een reis. Van de kleinere ondernemingen gebruikt ruim 25% internet terwijl dit aandeel onder grotere bedrijven aanzienlijk lager ligt. Doordat er door grotere ondernemingen over het algemeen meer wordt gereisd, is het gezien de potentiële tijdbesparing aantrekkelijker het boeken van de reis uit te besteden.

Reis veelal geboekt door secretaresse
Zakenreizen worden vaak geboekt door de secretaresses binnen een bedrijf. Voor 70% van de grotere organisaties is dit het geval. Travelmanagers zijn bij circa 1 op de 5 grotere bedrijven verantwoordelijk voor het boeken van de reis. Bij kleinere bedrijven boekt de ondernemer vaker zelf de reis, waardoor het boekingsgedrag meer lijkt op dat van de consument.

Bron: ING Economisch Bureau & ATP corporate travel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *