Kortingswebsites hebben het moeilijk

Livingsocial, een aanbiedingenbedrijf dat actief is over de gehele wereld heeft zich uit Nederland terug getrokken. Te laat op de markt, maar vooral de kleine markt was funest. Soms ontvingen winkeliers wel drie keer per dag bezoek van een “representative” van een aanbiedingenpartij. “Er is gewoon te weinig retail voor meerdere aanbiedingensites”. Dat meldt E-commerce professor Cor molenaar in zijn wekelijkse nieuwsbrief .

screenshot Groupon.nl

Groupon is nog wel actief, maar ook Groupon heeft het moeilijk. Het vorige kwartaal (het eerste na beursgang) is een verlies geleden van 40 miljoen dollar. Vooral de gemakkelijke kopieerbaarheid van het businessmodel en de vele lokale aanbieders worden als reden aangegeven, naast fiscale wetgeving. Maar misschien zijn Nederlanders ook zelf wel mondig genoeg om zelf de beste deal te vinden, online of in de fysieke wereld. Het aandeel Groupon daalde direct met 15%.

Bron: nieuwsbrief Cor Molenaar

Kannibaliserende verkopen
Onderzoeksbureau Forrester publiceerde eind november een rapport over de kortingswebsites, waarin ze de werking van het verdienmodel in kaart brachten. In samenvatting: “Door grote mediabelangstelling en investeerdersbelangen in ‘Dagelijkse Deals via het internet’ is er een hype ontstaan rondom dit businessmodel. De consumenten stellen de dagelijkse voordeeltjes nog steeds zeer op prijs. Deze aanbiedingen kannibaliseren, volgens Forrester, op de verkopen aan lucratieve doelgroepen. Een ander nadeel is dat de deals vrij moeilijk gericht kunnen worden ingezet, met als gevolg dat de deals voor een belangrijk deel terecht komen bij bestaande klanten. Daardoor is deze marketingtechniek wellicht beter inzetbaar als loyalty programma, dan als tactiek om nieuwe klanten te vinden.”

Meer informatie: www.forrester.com

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *