ANWB pechservice ook voor de tweewieler

De ANWB begint dit voorjaar met pechservice voor tweewielers. De bekende pechhulp door de Wegenwacht en de ANWB Alarmcentrale wordt daarmee uitgebreid. Dit wordt een aanvullend abonnement voor ANWB leden. Als veel mensen dit abonnement afsluiten, dan is dat een zorg minder voor aanbieders van fietstochten en fietsvakanties. De details van het abonnement moeten nog worden uitgewerkt.

Uit onderzoek komt naar voren, dat 50% van de mensen met een (e-)fiets, brom- of snorfiets, (e-)scooter of scootmobiel in de afgelopen twee jaar pech heeft gehad met hun voertuig. Die mensen wil de ANWB graag ondersteunen. De details van de nieuwe pechservice worden momenteel uitgewerkt.

De ANWB herkent dat mensen relatief vaak pech hebben met tweewielers. Ze moeten ook veel moeite doen om hun kapotte voertuig weer thuis of bij een fietsenmaker te krijgen. Met name elektrische fietsen, scooters en scootmobielen zijn lastig zelf te repareren onderweg, en door hun gewicht moeilijk thuis te brengen.

Op dit moment wordt ongeveer 17% van de voertuigen ter plekke gerepareerd, door de berijder zelf of door een ander. Veel vaker echter wordt de reis lopend en duwend hervat: 40% van de gestrande reizigers probeert bij pech onderweg de (brom)fiets naar huis te krijgen om deze vervolgens door een derde te kunnen laten repareren. Het onbeheerd achterlaten van een dure elektrische fiets ( circa 2.500 euro) wordt duidelijk als een bezwaar ervaren.

De afgelopen jaren is het bezit en gebruik van (elektrische) fietsen, bakfietsen, bromfietsen, scooters en scootmobielen in Nederland aanzienlijk toegenomen. De tweewieler is daarmee van steeds grotere betekenis. Zo is de (e-)fiets momenteel zeer populair voor recreatief gebruik. De ANWB verwacht echter dat de rol van tweewielers ook in het woon- werkverkeer verder zal toenemen.

Na lekke banden zijn elektronicaproblemen en lege accu’s bij elektrische fietsen, bromfietsen, scootmobielen en scooters de grootste pechoorzaken. Ook komt het regelmatig voor dat de ketting eraf loopt, of een rem-, gas- of versnellingskabel kapot gaat.

Met de nieuwe pechservice voor tweewielers komt de ANWB niet alleen tegemoet aan de groeiende hulpvraag vanuit haar leden, maar bedient zij tevens de fietsbranche die haar dienstverlening graag wil uitbreiden en daartoe de samenwerking met de ANWB heeft gezocht.

Meer informatie: www.anwb.nl

Eén reactie

  1. Pechhulpservice aan fietsers bestaat al sinds 2006 in Nederland en is door FietsNED geïnitieerd. FietsNED heeft een landelijk dekkend netwerk opgebouwd bestaande uit tweewielerbedrijven die de FietsNED-formule volledig exploiteren of met FietsNED samenwerken als pechhulp-ondersteuner . Het verschil jmet deANWB is dat “de monteurs” van FietsNED, gespecialiseerd zijn in fietsreparatie en daarop volledig toegerust. FietsNED-monteurs rijden veelal in volledig ingerichte mobiele werkplaatsen en hebben de juiste gereedschappen en onderdelen aan boord. Kapotte fietsen wordenter plekke hersteld in deze mobiele werkplaatsen. Fietstechnologie is door de jaren heen sterk doorontwikkeld en vraagt specifieke kennis die FietsNED-monteurs eigen is. ANWB geeft aan dit werk te laten uitvoeren door de automonteurs/wegenwachters. Niet duidelijk is of deze wegenwachters getraind zijn in fietsreparatie en daarop zijn toegerust. ANWB maakt ook niet duidelijk waar de pechhulpverlening uit zal bestaan. Gegeven het feit dat fietsreparatie voor de ANWB-wegenwachters geen kernactiviteit is, zal veelal slechts repatriëringschulp geboden kunnen worden. Uit onderzoeken onder onze leden, blijkt echter dat fietsers (net als automobilisten) er de voorkeur aangeven hun reis voort te zetten op het eigen vervoermiddel. FietsNED pechhulpservice is gericht op reparatie onderweg zodat de fietser, na hulpverlening, door kan fietsen op de eigen fiets. Bij FietsNED over het algemeen om deze reden, inmiddels meer dan 100.000 leden aangesloten. In 2011 heeft FietsNED 12.000 calls verwerkt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *