Chartervaart aan de slag met gezamenlijke marketingcampagne

Zijn scheepseigenaren, coöperaties en rederijen tevreden over het resultaat van hun promotionele inspanningen? Welke marketinginstrumenten zetten zij in om gasten aan boord te krijgen? Is de traditionele chartervaart gebaat bij een algemene (inter)nationale marketingcampagne om de aantrekkelijkheid van varen en het verblijf aan boord onder de aandacht te brengen van een brede doelgroep?

Antwoorden op die vragen heeft de werkgroep Alle Hens aan Dek nodig om inzicht te krijgen in het draagvlak voor een gezamenlijke marketingcampagne voor de chartervaart. Deze week staat om die reden een enquête online op Chartervaart Lagelanden en worden social media ingezet om beslissingnemers en ondernemers te attenderen op deze enquête. De hele maand februari kan men deelnemen aan deze enquête. Medio maart worden de resultaten bekend gemaakt.

In het oog, in het hart
De werkgroep Alle Hens aan Dek is aan de slag sinds een branchebijeenkomst eind november in Enkhuizen waar het thema van een gezamenlijke marketingcampagne centraal stond. Voorzitter van de werkgroep Mieke Bosman: ‘Om maximaal rendement te scoren is het belangrijk om een gezamenlijke koers uit te stippelen die gericht is op het verleiden van de klant om aan boord te komen. In het oog, in het hart. Dat kan met een aantrekkelijke branchecampagne. Net zoals de klant op het idee komt om ‘Kip, het meest veelzijdige stukje vlees’ te eten, zo moet de consument ook geïnspireerd worden om te gaan varen. ‘Een bungalow op de Veluwe? Verruim je horizon en ga eens een weekend varen op het IJsselmeer.’

Een marketingcampagne is pas mogelijk als er in de branche voldoende bereidheid tot deelname is. Daarom is meedoen aan de enquête van groot belang. Het beantwoorden van de vragen kost 6 tot 10 minuten en is volstrekt vrijblijvend en anoniem. Alleen deelnemers die duidelijk aangeven dat ze op de hoogte willen blijven van de ontwikkelingen, worden in de toekomst door de werkgroep geïnformeerd.

Bosman: ‘Volgens actuele cijfers van NBTC*NIPO Research werden afgelopen jaar 17,7 miljoen vakanties door Nederlanders doorgebracht in het binnenland; verdeeld over driekwart weekend/midweek en een kwart lange vakanties. De totale vakantie-uitgaven in binnenland bedroegen 2,75 miljard. Cijfers tonen aan dat alleen bungalowvakanties een groei doormaken ten koste van overige accommodatievormen. Om marktaandeel terug te winnen is het voor de chartervaart van belang om attractief, maar ook zichtbaar, herkenbaar en vindbaar te zijn. Bij voldoende deelname kan een gezamenlijke marketingcampagne daarvoor zorgen.’

Meer informatie, en enquête: www.chartervaart-lagelanden.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *