Inmiddels is het ruim twee weken geleden dat premier Rutte het nieuwe normaal, de 1,5 meter economie introduceerde. Op de persconferentie van 21 maart kondigde hij aan dat er een kleine versoepeling is van de geldende beperkingen, maar dat de leisure- en horecabranche nog niet open kan.

Inmiddels is het ruim twee weken geleden dat premier Rutte het nieuwe normaal, de 1,5 meter economie introduceerde. Op de persconferentie van 21 maart kondigde hij aan dat er een kleine versoepeling is van de geldende beperkingen, maar dat de leisure- en horecabranche nog niet open kan.

Tot 20 mei blijven de bedrijven dicht. Op dinsdag 12 mei worden eventuele verdere versoepelingen aangekondigd. Ondertussen bereid de leisure-branche zich zowel nationaal als internationaal voor op opening.  In dit artikel en overzicht van de huidige situatie.

Protocollen en haalbaarheid

Veel onderdelen van de leisure-industrie zijn gaan nadenken hoe zij kunnen participeren in deze nieuwe samenleving. Door verschillende branche-organisaties zijn er protocollen gemaakt die als raamwerk dienen. Deze protocollen zijn (of worden nog) onder andere bekeken door ministeries, crisisteams en de arbeidsinspectie. Als deze kaders worden goedgekeurd, dan kan iedere individuele ondernemer zijn maatregelen nemen. Hierbij is vaak maatwerk noodzakelijk. Belangrijkste vragen blijven:

  1. Kan de gezondheid en veiligheid van personeel en gast gewaarborgd worden?
  2. Is het rendabel voor een bedrijf om weer te openen

Deze laatste vraag is erg lastig. Niemand weet wat te verwachten van de nieuwe marktsituatie. Willen consumenten er weer op uit? Welke eisen hebben zij? Wat zijn ze bereid te besteden? En als allerbelangrijkste vraag welke (extra) kosten zijn er en worden die slechts (gedeeltelijk) gedekt of kan een ondernemer ook nog winst maken?

Extra kosten

Er zijn een aantal dingen heel helder. Bedrijven moeten investeren in het online boekbaar maken van hun activiteiten. Ook zal het personeel voorzien moeten worden van beschermde kleding en extra training. Er moet mogelijk meer veiligheidspersoneel komen (bij grotere bedrijven) die de maatregelen handhaven. Er moeten meer hygiënemaatregelen genomen worden. Op diverse plekken in de bedrijven moeten ontsmettingsmiddelen en faciliteiten om handen te wassen beschikbaar zijn. Er zal meer en vaker schoongemaakt moeten worden. Om de diverse nieuwe regelingen te communiceren zowel online als op locatie, zijn er hogere kosten ter verwachten. Mogelijk zal het assortiment van bijvoorbeeld horeca aangepast moeten worden en zijn nieuwe inkoopcontracten nodig. De hoeveelheid personeel neemt mogelijk toe om alle gasten op de juiste gastvriendelijke manier te kunnen helpen. Wachtfaciliteiten moeten worden aangepast aan de 1,5 meter regel. Hiervoor is signing of andere hekwerk nodig. Ook dienen er in horecalocaties schermen geplaatst te worden. Belangrijk is naar de gast te luisteren en deze mogelijk voor implementatie te bevragen.

Routing en capaciteit

Ook routing en wachtrijen moeten beter gemanaged worden. Alles afhankelijk van capaciteit. Apps kunnen hierbij een cruciale rol spelen. De grootste uitdaging is het toelatingsbeleid. Hoe weten we of toch niet iemand die besmet is, het bedrijf bezoekt of er werkt? Mogelijk moet personeel dagelijks sneltesten ondergaan. De eventuele app van de regering zou ook uitkomst kunnen bieden. In diverse Aziatische landen zijn dergelijke apps al operationeel en worden ze ook als toelatingseis gebruikt.

Bij verblijfsrecreatie en met name bij campings ligt de uitdaging bij het sanitair. Campingondernemer zouden inzet van extra sanitair kunnen overwegen. Er is veel sanitair te huur dat normaal op festivals gebruikt wordt.

Goede voorbeelden

Er zijn reeds een aantal best practices m.b.t. heropening van de leisure te vinden. Hier een klein aantal:

Beekse Bergen maakt zich op voor online boekingen : https://www.briqbookings.nl/attractieparken-en-leisure-bedrijven-maken-zich-klaar-voor-anderhalve-meter-economie

De start-up Convious heeft een app Crowd Control ontwikkeld, een applicatie die de maximumcapaciteit bewaakt met hulp van kunstmatige intelligentie.

Attractieleverancier Holovis heeft een gratis app voor social distancing ontwikkeld: https://blooloop.com/news/holovis-social-distancing-app-crowd-solo/

Universal Studios (USA) doet marktonderzoek naar wat de gasten zouden willen: https://insidethemagic.net/2020/04/universal-orlando-survey-sp1/?utm_content=buffere4da9&utm_medium=social&utm_source=facebook.com&utm_campaign=buffer

Leverancier van horecameubilair Satteliet heeft meubliar met schermen ontwikkeld: https://www.safertogether.nl/

De drie grote spelers in de bioscoopmarkt hebben een eigen protocol ontwikkeld: Protocol van de bioscopen: https://static.nrc.nl/2020/anderhalvemeter/heropeningbioscopen.pdf

De Belgisch attracties , verenigt in Belgoparks, hebben gezamenlijke afspraken gemaakt: https://pretwerk.nl/actueel/attracties/belgische-attractieparken-bereiden-gezamenlijk-strategie-voor-heropening-voor/65479

Algehele conclusie is dat de leisuresector voor grote uitdagingen staat. Ondernemers die pro-actief zijn en innovatief durven zijn maak een goede kans op overleven. Samenwerking en delen houdt de totale keten in stand. Dus stap als ondernemer soms even over je eigen zaak heen en denk ook mee met anderen.

Met dank aan (auteur): Goof Lukken