2019 was een bijzonder sterk bioscoopjaar met meer dan 38 miljoen bezoekers; een stijging van 6,5% in vergelijking met 2018. Opvallend was de succesvolle zomer waarin, ondanks het mooie weer, veel mensen de bioscoop bezochten.

2019 was een bijzonder sterk bioscoopjaar met meer dan 38 miljoen bezoekers; een stijging van 6,5% in vergelijking met 2018. Opvallend was de succesvolle zomer waarin, ondanks het mooie weer, veel mensen de bioscoop bezochten.

De film die veruit het meeste bezoek trok was The Lion King, met meer dan 3 miljoen bezoekers. Daarmee was dit de best bezochte film in Nederland sinds Titanic (1998). De totale omzet uit de kaartverkoop kwam in 2019 uit op 347.528.319 euro, een groei van 11,3% in vergelijking met 2018. Het exact aantal bezoeken is uitgekomen op 38.018.390.

De gemiddelde ticketprijs steeg naar 9,14 euro, een verhoging van 4,5% ten opzichte van 2018. Deze verhoging werd veroorzaakt door een hoger btw-tarief en de meerprijs die voor de sterk groeiende premium bioscoopervaringen wordt gevraagd. Het gemiddeld aantal bezoeken per hoofd van de bevolking steeg van 2,1 naar 2,2.

Na een succesvol 2019 zal naar verwachting 2020 een spannend jaar worden voor de sector vanwege concurrerende events als EK Voetbal en de Olympische Spelen. In ieder geval verschijnen er weer een groot aantal aantrekkelijke releases,

Investeringen

De bestendige groei is toe te schrijven aan exploitanten en distributeurs die blijven investeren om verdere groei van het aantal bezoekers mogelijk te maken, onder andere door de introductie van nieuwe technieken en (marketing) concepten, renovaties en nieuwbouw. Het afgelopen jaar zijn er een flink aantal zalen geopend met 4DX/ MX4D (o.a.bewegende stoelen, weersimulaties en geuren) en ScreenX (scenes van de film worden uitgebreid met zijwand projectie). Daarnaast blijven de bioscopen investeren in zitcomfort; met o.a. DeLuxe- en VIP-stoelen, in beeld en geluid, in nieuwe (shop)concepten zoals op het gebied van horeca en d.m.v. digital marketing (gepersonaliseerde marketing van films en het gebruik van influencers).

De beleving en de toegankelijkheid van bioscopen en filmtheaters hebben daarmee een enorme innovatie ondergaan.In 2019 zijn er vijf nieuwe bioscopen/ filmtheaters bijgekomen. Er werden 16 extra zalen geopend. Het totale aantal stoelen nam, mede door investeringen in nieuwe stoelen met meer ruimte per stoel, af met circa 1.000 stoelen ten opzichte van 2018.

bron en meer informatie: www.denvbf.nl