De festivalsector is bijzonder competitief - en dat is o.a. te zien aan de hoge eisen die worden gesteld aan 'beleving'. Organisatoren willen iedere editie weer wat nieuws en bijzonders presenteren. Op de beurs Festivak konden zij volop nieuwe ideeën opdoen. Ook interessant voor de recreatiesector!

De festivalsector is bijzonder competitief - en dat is o.a. te zien aan de hoge eisen die worden gesteld aan 'beleving'. Organisatoren willen iedere editie weer wat nieuws en bijzonders presenteren. Op de beurs Festivak konden zij volop nieuwe ideeën opdoen. Ook interessant voor de recreatiesector!

Zie ook: Festivalsector krijgt verdienmodel 'overnachten; steeds beter in de vingers.

Festivals vs recreatiebedrijven

De festivalsector kent t.o.v. reguliere recreatiebedrijven een heel eigen dynamiek. Die is sterk van invloed investering in entertainment en vermaak (naast de acts op het podium).

  • De tijdelijkheid van het festival zorgt er voor dat de attracties en het amusement vaak niet in eigen beheer worden georganiseerd, maar ingehuurd bij bedrijven.
  • De (entree)prijzen die een festival kan vragen per dag liggen vaak wel flink hoger dan een dagje in een attractiepark. (b.v.: Dagje Pinkpop; € 110,- en dan liggen er nog volop kansen voor upsell in o.a. horeca, souvenirs, special events en verblijf.) Deze prijs, gecombineerd met een groot aantal bezoekers zorgt voor het budget om te investeren in programmering en bijzondere activiteiten.
  • De primaire attractie van een festival zijn de artiesten op het podium. Het zijn vaak de bekende namen die voor de boekingen zorgen en de hoogte van prijskaartje minder relevant maken. Het entertainment en de attracties rondom de optredens zijn ondersteunend, maar heel belangrijk voor de totaalbeleving

Inspiratie op Festivak

Hier onder hebben we enkele bedrijven weergegeven met bijzonder aanbod. Aangezien de doelgroep van veel festival boven de leeftijd van 16 jaar is, zien we veel aanbod dat (ook) geschikt is voor volwassen speelse mensen.

Mad Science - leerzaam vermaak

Een heel bijzondere vorm van entertainment, die inmiddels al is ontdekt door (science) musea, wordt aangeboden door de organisatie Mad Science. Zij willen wetenschap en techniek graag onder de aandacht brengen en doen dat door middel van presentaties en workshops waarin kinderen zelf aan de slag gaan met proefjes. Een Franse campingketen heeft al geïnformeerd of de Mad Science karavaan een trektocht langs camping kan maken om daarmee een onderscheidend animatie-aanbod te bieden. Meer informatie: https://nederland.madscience.org/

Onderscheidende foodservice

Nog meer entertainment...

Mobiele attracties

Op de beurs werden diverse mobiele attracties aangeboden. Soms zijn dat attracties die ook op kermissen worden geplaatst. Die zijn immers mobiel. Hier onder vonden we een nieuwe bijzondere attractievorm...

met dank aan: de beurs Festivak (6 en 7 november in Den Bosch)