Onlangs is de nieuwe website van Europa-Park online gegaan: www.europapark.de Door de toepassing van de nieuwste technieken is de site genomineerd in de categorie ”Innovatie van het jaar 2011” van de ”Duitse Prijs voor Online-Communicatie”. De site kent verschillende nieuwe features die voor het eerst in de attractieparken-branche worden toegepast. Ook op het vlak van het mobiele internetgebruik heeft Europa-Park dit jaar enkele innovatieve toepassingen geïntroduceerd. Onlangs is de nieuwe website van Europa-Park online gegaan: www.europapark.de Door de toepassing van de nieuwste technieken is de site genomineerd in de categorie ”Innovatie van het jaar 2011” van de ”Duitse Prijs voor Online-Communicatie”. De site kent verschillende nieuwe features die voor het eerst in de attractieparken-branche worden toegepast. Ook op het vlak van het mobiele internetgebruik heeft Europa-Park dit jaar enkele innovatieve toepassingen geïntroduceerd.

Europa-Park, Duitslands grootste attractiepark, wordt jaarlijks door meer dan vier miljoen bezoekers uit binnen- en buitenland bezocht. Internet is voor velen een belangrijk medium om zich vooraf te infomeren. Naast de eigen site maken bezoekers steeds vaker gebruik van platformen als Youtube, Facebook en beoordelingssites. Op Youtube werden de video’s van Europa-Park intussen al meer dan 2 miljoen keer bekeken en op Facebook heeft het park intussen zo‘n 480.000 fans. De nieuwe site is functioneler opgezet met dagelijkse wisselende informatie zoals openingstijden*, showtijden en weer(sverwachting). Bijzonder is de koppeling die gemaakt kan worden met Facebook. Bezoekers van de Europa-Park-site kunnen voortaan hun profiel hieraan koppelen. De site past zich in tekst en beeld onmiddellijk aan de interesses van de gebruiker aan. Bezoekers die niet in onmiddellijke nabijheid van het park wonen, worden bijvoorbeeld geattendeerd op overnachtingsmogelijkheden en jeugdige bezoekers bijvoorbeeld op het volgende feest in het attractiepark. Deze personalisering is ook nog eens dynamisch wat inhoudt dat het systeem zich continu bijstelt naar aanleiding van het internetgedrag. Ook zijn de beoordelingssites in de nieuwe site geïntegreerd, waardoor de geïnteresseerde gast de site niet meer hoeft te verlaten om terug te komen om een reservering te maken. Europa-Park is vooruitstrevend met het toepassen van de nieuwe mogelijkheid en daarom is de site ook genomineerd voor de ”Duitse Prijs voor Online-communicatie”. Ook wordt er hard aan de mobiele weg getimmerd. Dit seizoen heeft men in het park een vijftal hotspots in gebruik genomen. Parkgasten kunnen hier een gratis app op hun smartphone ontvangen. Deze app laat de showtijden van die dag zien en geeft informatie over het bewuste parkdeel. Men kan er ook direct mee op Youtube en Facebook om vrienden te laten weten hoe het gaat. Buitenlandse bezoekers kunnen voor 1 Euro een code kopen en bij deze hotspots de hele dag internetten, zonder roaming-kosten. Aan een mobiele versie van de site wordt de laatste hand gelegd en ook de app (via I-Tunes) wordt momenteel geactualiseerd. De nieuwe internetsite is grotendeels vertaald in het Nederlands en deze versie is direct op te roepen via www.europapark.nu