Toen ik (red.: Bas Hoogland) in 1996 als commercieel directeur aan de slag ging bij Aegon Vakantieparken, hadden we precies 12 weken de tijd om een nieuwe naam te verzinnen. Aegon verkocht namelijk haar parken aan Indofin en die vroegen mij voor deze nieuwe functie.

Toen ik (red.: Bas Hoogland) in 1996 als commercieel directeur aan de slag ging bij Aegon Vakantieparken, hadden we precies 12 weken de tijd om een nieuwe naam te verzinnen. Aegon verkocht namelijk haar parken aan Indofin en die vroegen mij voor deze nieuwe functie.

Om ons te onderscheiden van de toenmalige nr.2 Gran Dorado en het pretparkachtige Nr.1 CenterParcs, wilden wij iets met ‘Green’ in de naam. Alleen ‘Greenparcs’ was te weinig en zou zich slecht laten beschermen als naam. Het bureau dat we hadden ingehuurd kwam met een lijst namen. De bedoeling was dat een van deze namen dè merknaam zou worden en het 2e woord zou GreenParks worden. Met een hoofdletter P en Parks met een k. Immers iedereen schreef het al met een c dus ….be different!

Ik koos uit de lijst het woord ‘Landal’. Het klonk wel een beetje als een medicijn maar dat zou wel gaan wennen. Ik had immers gewerkt voor ‘Bilderberg’, ook best een gek woord maar inmiddels een begrip. Na overleg met mijn toenmalige algemeen directeur, Leo van der Meer, waren we er in 4 minuten uit : Landal GreenParks was geboren!! In de daarop volgende 19 jaar hebben we ons in alle marketing strategieën en profilering vastgehouden aan het belang van het groen, de natuur en de omgeving. En tot op de dag van vandaag voert Landal consequent deze lijn (GreenParks is inmiddels wat naar de achtergrond geraakt zoals voorspeld). Uiteraard ben ik erg benieuwd hoe ze dit in de toekomst gaan doen onder de nieuwe eigenaar ‘Platinum Equity’…

Inmiddels is groen en natuur ‘het nieuwe luxe’. Helaas is het voor veel parken ook een van de eerste posten om op te bezuinigingen als het even tegen zit met het omzetbudget…

Gelukkig zijn we wel een beetje af van de gedachte dat “sommige boomsoorten hier niet thuis horen’’ zoals veel ‘landschaps-goeroes’ ons deden geloven. Zo kwam ik 12 jaar geleden op een park en zag een 100 jaar oude eik met een blauw kruis erop. “Die hoort hier eigenlijk niet”, zei het dure landschapsbureau, “die gaan we omzagen”….. Maar daar stak ik een stokje voor en gelukkig staat die prachtige eik er nog. We worden inmiddels gelukkig wijzer en planten vele landen miljoenen bossen aan in het kader van CO2 reductie.

Moraal van dit groene verhaal: Groenvoorziening is het kapitaal van je park. Bezuinigen op groenvoorziening is dan ook geen optie. Snoeien doet bloeien maar wel met beleid en nieuwe aanplant op lege plekken is een goed plan. Immers, groen zorgt voor privacy, en daar hebben gasten meer en meer behoefte aan!

Bas Hoogland, oud commercieel directeur van Landal GreenParks en tegenwoordig 'ambassadeur van het levensgenieten' en gastheer van B&B De Heerlijkheid Vijlen . www.bashoogland.com