In 2021 opent Tony’s Chocolonely in Zaandam voor het eerst de deuren van een chocoladefabriek mét achtbaan. In de nieuwste aflevering van de documentairereeks ‘Uitblinkers in Zaken’ van Ziggo Zakelijk vertelt ‘Chief Chocolate Officer’ Henk Jan Beltman hoe hij zijn Willy Wonka-achtige plannen denkt te verwezenlijken en hoe dit prestigieuze project bijdraagt aan 100 procent slaafvrije chocolade.

In 2021 opent Tony’s Chocolonely in Zaandam voor het eerst de deuren van een chocoladefabriek mét achtbaan. In de nieuwste aflevering van de documentairereeks ‘Uitblinkers in Zaken’ van Ziggo Zakelijk vertelt ‘Chief Chocolate Officer’ Henk Jan Beltman hoe hij zijn Willy Wonka-achtige plannen denkt te verwezenlijken en hoe dit prestigieuze project bijdraagt aan 100 procent slaafvrije chocolade.

Met een enorme drive, maar niet zonder risico investeert Henk Jan Beltman in 2011 heel zijn hebben en houwen in een meerderheidsbelang in Tony’s Chocolonely. Inmiddels is Tony’s marktleider in Nederland met een omzet van 55 miljoen euro. Maar winst is niet het primaire doel van het bedrijf. Beltman ziet geld namelijk als een middel om impact te maken en een missie te volbrengen: wereldwijd 100% slaafvrije chocolade. Om die missie te laten slagen zette Beltman onlangs een nieuwe stip aan de horizon: het bouwen van een eigen chocoladefabriek waar bezoekers alles kunnen leren en beleven over chocolade, de problemen in de cacao-industrie en wat Tony’s Chocolonely daaraan doet.

Wilde Willy Wonka-plannen

In de documentaire brengt Beltman een bezoek aan het oude fabriekspand in Zaandam dat net is aangekocht en nog volledig moet worden opgeknapt. Het pand moet namelijk niet alleen worden omgebouwd tot fabriek, maar ook tot het nieuwe hoofdkantoor. Met een pretpark. Én een achtbaan. Volgens criticasters ligt de focus te veel op de commerciële groei en te weinig op de ideële missie van de organisatie. Bezwaren die Beltman zonder pardon van tafel veegt. “Ik wil heel graag die bulk mensen bij ons thuis uitnodigen om te laten zien hoe chocolade gemaakt wordt, wat de sociale problemen zijn en hoe het anders kan. Maar hoe krijg je die mensen in hemelsnaam naar een chocoladefabriek en kantoor? Daar hebben we de achtbaan voor. Misschien zie ik het helemaal verkeerd, maar volgens mij wordt dat de absolute publiekstrekker.”

Go big or go home

Tony’s gelooft in mensen uitnodigen om op die manier hun verhaal telkens weer over de bühne te brengen, op het hoofdkantoor, tijdens 'Tony Talks', in hun Super Stores. En straks ook in de fabriek. Het wordt een enorme investering en een enorm persoonlijk financieel risico dat Beltman neemt. “Een beetje failliet of helemaal failliet, dat maakt dan ook niks meer uit,” zegt Beltman in de documentaire.In de complete documentaire van 25 minuten vertellen Beltman en zijn collega’s hoe zij denken hun huizenhoge ambitie waar te maken om het allergrootste chocolademerk ter wereld te worden én hoe de chocoladefabriek in Zaanstad kan bijdragen aan 100 procent slaafvrije chocolade voor alle chocola dat in de schappen ligt.

De documentaire

De documentaire staat online op de youtube pagina van Ziggo. De documentaire bestaat uit vier delen. Met name in deel drie en vier komen de realisatie en doelstelling van de de achtbaan aan bod. De documentaire besteed daarnaast veel aandacht aan de centrale missie van het bedrijf; het bieden van 100% slaafvrije chocolade.

Bekijk de documentaire op ziggo.nl/tonys.

Over Uitblinkers in Zaken

Ziggo Zakelijk inspireert ondernemers door echte verhalen van succesvolle ondernemingen te laten zien. In de documentaireserie ‘Uitblinkers in Zaken’ komen ondernemers aan het woord die uitblinken in hun vak. Waar lopen ze tegenaan? En wat kunnen andere ondernemers daarvan leren? In voorgaande afleveringen volgden we de topondernemers achter bunq, The Next Web, Corendon, Oger, New York Pizza, MAS, Studio 100, Tiqets, AFAS, Omoda en TrainMore. Nu staat Tony’s Chocolonely in de schijnwerpers.