Europ Assistance heeft haar 19de editie van de “Vakantiebarometer” gepubliceerd. Deze enquête heeft vooral als doelstelling om bij Europeanen, Amerikanen en Brazilianen te peilen naar hun intenties voor de zomervakantie

Europ Assistance heeft haar 19de editie van de “Vakantiebarometer” gepubliceerd. Deze enquête heeft vooral als doelstelling om bij Europeanen, Amerikanen en Brazilianen te peilen naar hun intenties voor de zomervakantie

De enquête is uitgevoerd onder inwoners van de Verenigde Staten, Groot Brittannië, Italië, Frankrijk, Spanje, Zwitserland, Duitsland, Oostenrijk, Portugal. België, Polen en Brazilië.

In de Europese landen neemt het gemiddeld vakantiebudget in 2019 toe met 3% tot € 2019. Er zijn wel duidelijke verschillen tussen de onderzochte landen. Frankrijk en Spanje voeren de ranglijst aan met groeipercentages van respectievelijk 10 en 8%. In Duitsland wordt een stijging verwacht van 4%, terwijl het vakantiebudget in België juist met 3% daalt. Die daling is vooral afkomstig van het Franstalige deel van de bevolking.

Nog enkele conclusies uit het rapport:

  • De angst voor terrorisme is een minder belangrijke factor bij de keuze voor een reisbestemming.
  • Het budget van de Europese vakantieganger is de meest bepalende factor voor een bestemming. In de top 3 staan verder duurzame overwegingen en activiteiten in de locale cultuur.
  • 63% van de Europeanen heeft vakantieplannen. (64% in 2018)

De Belgische vakantieganger

De Belgische vestiging van Europ Assitance zoomt nog verder in op de situatie in België. De belangrijkste conclusies:

  • Vakantieplannen: 65% van de Belgen verklaart deze zomer op reis te zullen vertrekken, wat een stijging is van 2 punten t.o.v. 2018 en 5 punten t.o.v. 2017.
  • Duur en frequentie van de reis: bij de Belgische vakantiegangers stelt men een daling vast van de korte vakanties van maximum 1 week (40%, -2 punten) en van 3 weken (13%, -2 punten), en een stijging van vakanties van 2 weken (37 %, + 2 punten) en 4 weken en meer (10%, +2 punten). De éénmalige reizen (39%) en de meervoudige reizen nemen eveneens toe (26%).
  • Vakantiebestemmingen: Frankrijk blijft onveranderlijk de belangrijkste buitenlandse bestemming voor Belgen (32%), gevolgd door Spanje (19%) en Italië (11%). 15% van de Belgen (-1 point t.o.v. 2018) kiest hun eigen land als vakantiebestemming. 8% kiest voor Nederland als vakantiebestemming. (bij Nederlandstaligen: 11%, Franstaligen: 5%)
  • Het gemiddeld vakantiebudget van de Belgen voor deze zomer (gemiddeld gezinsbudget) daalt lichtjes met 3% en bedraagt € 2.242. Indien men hun budget zou verdubbelen, zouden Belgen vaker reizen (40%), langer op reis gaan (22%), andere bestemmingen kiezen (14%) en meer uitgeven ter plaatse (14%).
  • Type logement: 53% van de Belgen kiest voor een hotel, 35% voor een appartement of vakantiehuis. De prijs-kwaliteitsverhouding en de ligging zijn de belangrijkste criteria bij de keuze van het logement.
  • Online evaluaties: 57% van de Belgen laat een online evaluatie na over een hotel, 50% over een restaurant, 45% over een huurwoning. De -35-jarigen houden er het meest rekening mee in hun keuzes (45%).
  • Ecologische voetafdruk : voor 13% van de Belgen speelt de ecologische voetafdruk een vitale rol bij de keuze van hun bestemming. Bij 51% is de ecologische voetafdruk een belangrijk keuzecriterium. 38% is bereid hun vakantiewijze aan te passen om zo hun ecologische voetafdruk te verminderen, een cijfer dat oploopt tot 46% bij de 18-24-jarigen.

Meer informatie: https://blog.europ-assistance.be