Dankzij winnaar Duncan Laurence is Nederland gastland voor het Eurovisie Songfestival volgend jaar. “Voor ons land een unieke kans om het songfestival in te zetten voor de wereldwijde promotie van de minder bekende plekken van ons land,” aldus Jos Vranken, algemeen directeur NBTC Holland Marketing.

Dankzij winnaar Duncan Laurence is Nederland gastland voor het Eurovisie Songfestival volgend jaar. “Voor ons land een unieke kans om het songfestival in te zetten voor de wereldwijde promotie van de minder bekende plekken van ons land,” aldus Jos Vranken, algemeen directeur NBTC Holland Marketing.

Songfestival draagt bij aan promotie

Nederland kan komend jaar tienduizenden Songfestival bezoekers verwachten. Dit is een unieke kans voor Nederland om minder voor de hand liggende steden en regio's onder de aandacht te brengen. "In gastlanden die ons voor waren is gebleken dat het Songfestival een enorm effect op het bezoek en imago van een land heeft. Aangezien de meeste Songfestival fans al bekend zijn met onze hoofdstad, is dit een uitgelezen kans voor steden als Arnhem, Rotterdam of Zwolle om hun stad te profileren. Op die manier laat Nederland wereldwijd zien dat we meer te bieden hebben dan de traditionele iconen en plekken. We hopen op die manier bezoekers en kijkers te inspireren en informeren over ons mooie land," vertelt Jos Vranken.

Bron en meer informatie: www.nbtc.nl

Procedure

Volgens standaardprocedure van de EBU mogen steden straks een bidboek indienen waarin ze hun kandidatuur toelichten. De Europese en de nationale omroep maken vervolgens de keuze. Het belangrijkste deel van het voorstel behelst de showlocatie, een zaal die op zijn minst tienduizend bezoekers plus de delegaties van 42 deelnemende landen en een kleine tweeduizend journalisten moet kunnen huisvesten. De organiserende Nederlandse omroep, de AVROTROS, heeft de draaiboeken – opgesteld door de overkoepelende European Broadcasting Union (EBU) – klaar liggen voor het op poten zetten van het festival, waarvan de finale wereldwijd 200 miljoen tv-kijkers trekt.

Meerdere steden geïnteresseerd

Vanuit meerdere steden in Nederland is inmiddels al een balletje opgegooid om het Eurovisie Songfestival naar hun stad te halen. Amsterdam was in het verleden vaak de enige optie. Vanuit die stad hebben o.a. de Ziggo Dome, De Johan Cruyff Arena en de RAI belangstelling getoond. Ook Utrecht (Jaarbeurs), Maastricht (MECC), Rotterdam (Ahoy), Arnhem (Gelredome), Zwolle (IJsselhallen) en Dan Haag willen meedingen.

Een aspect dat nog moet worden geregeld is de verdeling van de kosten. De NOS publiceerde een lijstje met kosten die de organisatie afgelopen jaren heeft gekost Dat loopt uiteen van 15 miljoen (Malmo 2013) tot 60 miljoen (Bakoe, 2012). Premier Rutte heeft al aangegeven dat hij geen extra budget wil uittrekken namens de Nederlandse regering.