Bureau MarketResponse heef top basis van onderzoek een top 10 samengesteld van klantvriendelijke bedrijven. Daar zitten twee bedrijven bij die ook in de recreatie actief zijn: Landal Greenparks en de ANWB. Uit deze tien bedrijven wordt op 27 september de winnaar gekozen van de titel 'het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland.' Bureau MarketResponse heef top basis van onderzoek een top 10 samengesteld van klantvriendelijke bedrijven. Daar zitten twee bedrijven bij die ook in de recreatie actief zijn: Landal Greenparks en de ANWB. Uit deze tien bedrijven wordt op 27 september de winnaar gekozen van de titel 'het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland.'

[caption id="attachment_6357" align="alignright" width="300" caption="Landal Greenparks"][/caption] De tien bedrijven die in de race zijn voor de titel zijn (in alfabetische volgorde): ANWB, ASN-bank, bol.com, DA drogisten, Etos, Gall & Gall, Hema, Ikea, Jumbo Supermarkten, en Landal GreenParks. Bas Hoogland van Landal laat via Twitter weten dat hij weer beretrots is op de nominatie. Op dinsdag 27 september 2011 wordt het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland bekend gemaakt. Landal winnaar in 2010 Landal GreenParks werd in 2010 verkozen tot het klantvriendelijkste bedrijf van Nederland 2010. De ANWB was in dat jaar de runner-up. Volgens de jury scoorde Landal in 2010 het best  op de drie meest zwaarwegende beoordelingscriteria: beschikbaarheid, belofte nakomen en fouten toegeven. Kan de aanbieder van bungalow- en kampeervakanties haar toppositie ook dit jaar behouden? Bij de verkiezing van het klantvriendelijkste bedrijf van Nederland staan positieve klantervaringen centraal. De vijf belangrijkste factoren die klantvriendelijkheid bepalen zijn volgens de consument: tijdig fouten oplossen, goede bereikbaarheid, beloftes nakomen,flexibiliteit, klanten alleen benaderen met relevante informatie. In het onderzoek zijn bedrijven op deze vijf factoren beoordeeld. Aan de hand van de scores die consumenten op deze factoren hebben gegeven, bepaalt een jury, onder leiding van Egbert Jan van Bel - auteur van het boek 'Kloteklanten' - welke organisatie het Klantvriendelijkste Bedrijf van 2011 is. "We zien de klantvriendelijkheid in Nederland in alle sectoren toenemen, zegt Wim Nieuwenhuijse, algemeen directeur van MarketResponse. Genomineerden liggen qua score dichtbij elkaar. Nieuw dit jaar is dat we ook meten hoe toegankelijk de Nederlandse bedrijven zijn voor vragen van de klant. Dat mag in sommige branches nog wel wat verbeteren." Bekendmaking Klantvriendelijkste Bedrijf Op 27 september, de vierde dinsdag van september, wordt tijdens een event in Leusden de vijfde winnaar van het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland bekend gemaakt. Het thema van deze middag is: 'Are you being served?' De verkiezing is vijf jaar geleden ontstaan naar een idee van MarketResponse en Egbert Jan van Bel. Vorige winnaars zijn Jumbo Supermarkten (twee keer), Ikea en Landal GreenParks. Meer informatie over de uitreiking, het onderzoek en de genomineerden is te vinden op: www.klantvriendelijkstebedrijf.nl Over MarketResponse MarketResponse is een full service research- & consultancybureau voor klant-, merk-, en portfoliovraagstukken. MarketResponse combineert innovatieve onderzoeksmethoden met de kennis en ervaring van vijfentwintig jaar onderzoek. Concreet advies gaat voor MarketResponse verder dan het leveren van cijfers en feiten. MarketResponse biedt beleidsadvies op maat door relevante betekenis toe te voegen aan kwantitatieve en kwalitatieve marktinformatie. Meer informatie: www.klantvriendelijkstebedrijf.nl