Vandaag is een bescheiden nieuwe attractie geplaatst in De Julianatoren; een droptower. Toch is dit voor het park een belangrijke mijlpaal. Het is inmiddels 9 jaar geleden dat de laatste attractie werd geplaatst. Voor volgend jaar staat een kinderachtbaan - spinning coaster gepland.

Vandaag is een bescheiden nieuwe attractie geplaatst in De Julianatoren; een droptower. Toch is dit voor het park een belangrijke mijlpaal. Het is inmiddels 9 jaar geleden dat de laatste attractie werd geplaatst. Voor volgend jaar staat een kinderachtbaan - spinning coaster gepland.

De droptower is een attractie van het Italiaanse SBF rides. Er is gekozen voor een locatie direct naast de ingang en goed zichtbaar bij aankomst op het park. De attractie wordt gethematiseerd met de populaire meneer Kaasschaaf (bekend van TV)

Veel vertraging door procedures

De Julianatoren heeft een bijzonder lange aanloop gehad naar de plaatsing van deze nieuwe attractie. Vorig jaar werd een bestemmingsplan van de gemeente Apeldoorn tenietgedaan door een besluit van de Raad van State. Een nieuw aangepast bestemmingsplan ligt op dit moment ter inzage. In aanloop naar de goedkeuring kon wel al een vergunning voor de plaatsing van twee attracties worden verkregen. De eerste attractie is dus vandaag geplaatst.

De Julianatoren werkt sinds 1947 met een vergunning onder het zogenaamde 'uitgangspuntenbesluit'. Dat is inmiddels verouderde wetgeving die nodig vervangen moet worden door een bestemmingsplan. Totdat het bestemmingsplan is goedgekeurd kan de onderneming weinig op haar eigen terrein ondernemen. Zelfs verplaatsen van attracties is inmiddels verboden. Er liggen inmiddels wel volop plannen klaar voor de periode na de goedkeuring. Aan de hand van een verhalenboek wil het management de themazones duidelijker profileren en daarmee de rode draad (het verhaal van de Julianatoren) beter vormgeven.

Steeds meer een mediabedrijf

Waar de fysieke ontwikkeling van het park op een heel laag pitje staat, heeft men des te meer tijd voor andere ontwikkelingen. Parkdirecteur Jeroen Buter is vooral trots op de ontwikkeling van formats op TV (RTL ) en via youtube.: "We worden steeds meer een mediabedrijf. Onze karakters op het park zijn inmiddels, dankzij televisie, in heel Nederland bekend. De Muizen Jul en Julia waren op de recente RTL Telekids bijeenkomst de grote sterren. En meneer Kaasschaaf is voor onze kleine bezoekers 'gewoon' de directeur van het pretpark. We hebben recent een tweede youtube kanaal gestart gericht op de groep peuters. De combinatie van karakters op tv en in het park werkt heel goed. Wij onderscheiden ons van veel andere parken door het aantal contactmogelijkheden in het park (o.a. fotomomenten) zo groot mogelijk te maken."

Meer aandacht voor dreumesen

Vanaf het komend seizoen wordt er ook specifiek aandacht besteedt aan de doelgroep dreumesen (1 en 2 jaar oud). Dat is een doelgroep die in de totale doelgroep van 1 - 8 jaar nu og te weinig aan bod komt. in de Dreumesshow en in filmjes gaan de karakters Dino en Dina de hoofdrol spelen. Het is de bedoeling van het management om dreumesen gratis toegang te bieden om juist deze doelgroep meer aan het park te binden.

Meer informatie: www.julianatoren.nl