In het boek ‘World of Wonder’ delen Erik Bär en Stan Boshouwers (Tinker Imagineers) hun kennis en ervaringen op het gebied van ‘experience design’. De focus ligt op het inrichten van locaties die een verhaal te vertellen hebben, zoals musea en bezoekerscentra. Het boek legt stap voor stap uit hoe je een project aanpakt dat uitmondt in een verrijking van een bezoekervaring.

In het boek ‘World of Wonder’ delen Erik Bär en Stan Boshouwers (Tinker Imagineers) hun kennis en ervaringen op het gebied van ‘experience design’. De focus ligt op het inrichten van locaties die een verhaal te vertellen hebben, zoals musea en bezoekerscentra. Het boek legt stap voor stap uit hoe je een project aanpakt dat uitmondt in een verrijking van een bezoekervaring.

Een boek in vier delen

  1. In deel 1 van het boek ‘WHAT’ wordt het concept van ‘experience design’ uitgelegd, veelal aan de hand van de ervaringen die de auteurs hebben opgedaan. Zo krijgt ook de lezer die nog niet zo bekend is met dit begrip een introductie in dit fenomeen. Is het eigenlijk wel zo nieuw? Storytelling op locaties komt zelfs voor in de oertijd!
  2. Deel twee krijgt de kop ‘WHY’ mee. Waarom is deze ene expositie boeiend en de andere niet? Het geheim zit in het realiseren van WoW-momenten* die een bezoek tot een memorabele ervaring maken. Klinkt dat bekend? Dan heb je ongetwijfeld ook al kennis genomen van de theorie van de Experience Economy (Pine and Gilmore), waar in dit boek op wordt voortgebouwd. (* WoW staat in dit boek voor World of Wonder)
  3. In deel drie wordt dieper ingegaan op de WoW momenten. Aan de hand van praktijkvoorbeelden wordt de eigen theorie van het creëren van ‘Worlds of Wonder’ uitgelegd. Hoe breng je een verhaal tot leven? Dit is een samenspel van o.a. architectuur, techniek, gamification en nog veel meer (subtiele) factoren.
  4. Het slotgedeelte ‘HOW’ kijkt vooral naar de uitvoerende kant van het project; Hoe realiseer je je beleving. Dat proces wordt in paragrafen doorlopen: ‘the big idea’- ‘concept development’- ‘planning’ – het experience design team’ – ‘storytelling’ – ‘design’ – ‘cost control’ – ‘operation’.

Een onderscheidend boek

Het boek World of Wonders is niet het eerste boek dat over het onderwerp Experience Design is geschreven. Wat het uniek maakt is dat het specifiek gericht op de museale- en vrijetijdssector. De auteurs hebben duidelijk een schat aan praktijkervaring en dat zie je terug in de cases waaarmee het boek is gelardeerd. We stelden auteur Stan Boshouwers een paar vragen over de meerwaarde van deze publicatie.

Wat is, in jullie ogen, het meeste vernieuwende inzicht dat dit boek biedt?

Boshouwers: “Het grootste inzicht is dat de experience economy niet is uitgemond in hedonisme. Toen die economie voor het eerst werd gezien (20 jaar geleden door Joseph Pine) dachten we dat -met name de vrijetijdssector- steeds meer op zintuigelijke prikkels en sensationele attracties gericht zou zijn. Het tegendeel is gebeurd. Beleving wordt gericht op verhalen delen, tot jezelf komen en betekenisvolle momenten. Experience gaat over onderdompeling. Maar dan wel onderdompeling voor lichaam geest, hart en ziel. We moeten het beeld van de consument opnieuw bijstellen.”

Welke verschillen zien jullie in Experience Design tussen de dagrecreatieve sector (themaparken) en de museumwereld? 

Boshouwers: “Beide sectoren kunnen erg veel van elkaar leren! Ik schrijf hierover in hoofdstuk 1.4, de experience economy. Musea weten heel goed hoe je authentieke verhalen kunt vertellen, vrijetijdsinstelingen zijn weer meesters in het verwennen van mensen. beide sectoren kruipen naar elkaar toe en daar is behoefte aan. Denk aan de Heinkenen Experience in Amsterdam (1 miljoen bezoekers in 2018) of diens buurman, het Rijksmuseum (2,3 miljoen bezoekers), dat een Michelinster voor haar restaurant binnen sleepte. Prachtige voorbeelden, die helaas lang niet overal worden opgevolgd.“

Toelichting op het boek (1 februari)

Op 1 februari wordt in Pakhuis De Zwijger (Amsterdam) het Engelstalige boek internationaal gelanceerd met een kenniscongres. Hier geven de auteurs een presentatie en kan het publiek ook direct in discussie gaan. Ook de auteur van het boek 'The Experience Economy', Joe Pine is deze bijeenkomst aanwezig. Het congres/boekpresentatie is via een livestream ook online te volgen.

Meer informatie: www.tinker.nl