Toerisme in Utrecht groeit flink

In het eerste halfjaar van 2011 is het toerisme van de stad Utrecht flink gegroeid. Dat heeft Toerisme Utrecht bekend gemaakt. De begin dit jaar gestarte nieuwe marketing- en promotieorganisatie van de Domstad baseert die conclusie op stijgingen van het aantal hotelovernachtingen, informatieaanvragen en bezoekers van het VVV-kantoor op het Domplein.

utrecht oude gracht
Europese bezoekers
“Mede door het goede voorjaar startte het toeristisch seizoen dit jaar uitzonderlijk vroeg”, vertelt vestigingsmanager Marjolein Beeuwkes van de VVV Utrecht. “Naast evenementen waarop we bezoekers informatie aanreikten ontvingen we tot en met juni alleen in onze winkel aan het Domplein ruim 55.000 toeristen, een stijging van ongeveer 25% ten opzichte van 2010.” Het aantal informatieaanvragen nam toe met bijna de helft. “Vooral voor de wat oudere doelgroep gaat er nog veel telefonisch, maar de stijging in het aantal e-mail aanvragen zet nu echt door”. De meest recente cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) ondersteunen het beeld dat toeristisch Utrecht zich goed ontwikkelt. Met een toename van ruim 13% in het aantal hotelgasten scoort de Domstad fors hoger dan het landelijk gemiddelde dat op ruim 5% ligt. Doordat toeristen gemiddeld langer verblijven steeg bovendien het aantal overnachtingen in de eerste vier maanden van 2011 met bijna 20% tot 153.600. Daarmee noteert Utrecht van de vier grote steden in ons land verreweg de hoogste groei. De centraal gelegen stad van kennis en cultuur doet het vooral goed onder Europese bezoekers.

Citybreak
Toerisme Utrecht verwacht dat de groei dit jaar zal doorzetten. “Een matige zomer is traditiegetrouw goed voor het stedenbezoek”, zegt marketeer Sander Geleedst. “Bovendien weten internationale reisjournalisten onze stad beter te vinden en slagen we er samen met onze partners in om het toeristisch aanbod steeds meer geïntegreerd aan te bieden. Hoopgevend zijn ook de eerste cijfers van de internationale Utrecht City Break-campagne, die een duidelijke stijging van de interesse in een bezoek aan Utrecht laten zien”. De stabilisering van het binnenlandse verblijfstoerisme wordt nog dit najaar aangepakt. Begin september start de landelijke campagne „Utrecht teveel te Leuk voor een dag‟, waarvoor Toerisme Utrecht samenwerkt met de musea, centrummanagement en Hoog Catharijne.

Meer informatie over het toeristisch aanbod van Utrecht is te vinden op www.bezoek-utrecht.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *