Zo'n 43% van de Nederlandse vrouwen (tussen 18 en 75 jaar) heeft een creatieve hobby; dat komt neer op 2,7 miljoen vrouwen. Gemiddeld zijn zij geïnteresseerd in 5 verschillende vormen van creativiteit. De groep die het meest met hun hobby bezig zijn zijn vrouwen tussen de 30 en 35 jaar. Veelal ligt dat in het verlengde van activiteiten met hun kinderen. Dat blijkt uit onderzoek van marktonderzoeksbureau MWM2 in aanloop naar de beurs KreaDOe. Zo'n 43% van de Nederlandse vrouwen (tussen 18 en 75 jaar) heeft een creatieve hobby; dat komt neer op 2,7 miljoen vrouwen. Gemiddeld zijn zij geïnteresseerd in 5 verschillende vormen van creativiteit. De groep die het meest met hun hobby bezig zijn zijn vrouwen tussen de 30 en 35 jaar. Veelal ligt dat in het verlengde van activiteiten met hun kinderen. Dat blijkt uit onderzoek van marktonderzoeksbureau MWM2 in aanloop naar de beurs KreaDOe.

[caption id="attachment_57397" align="alignright" width="300"] workshop schoteltjes schilderen[/caption] Een groot deel van die vrouwen loopt deze dagen rond op KreaDoe in de Jaarbeurs Utrecht. Mannen zijn hier een zeldzaamheid (< 2%). Er worden dan ook vooral producten geëxposeerd die vrouwen aanspreken.;Veel handwerken en knutselactiviteiten. Jongere doelgroep groeit Het beeld bestaat dat vooral ‘oudere dames’ veel aan het hobbyen zijn, maar het zijn vooral vrouwen tussen de 30 en 35 jaar oud die de meeste tijd aan hun hobby besteden. Wel blijkt dat hun interesse naar andere hobby’s gaat. Zo besteden zij hun tijd liever aan taarten en cupcakes, handlettering, bullet journaling en huis- & interieurdecoratie, waar vrouwen tussen de 60 en 65 jaar vooral kiezen voor hobby’s als haken, breien, bloemdecoratie en schilderen. Ook noemt de jongere doelgroep hun hobby 'do it yourself' terwijl de traditionele term 'handwerken' is. Creatieve hobby = kans voor verblijfsrecreatie De creatieve hobby kan ook een interessant aanhaakpuntje zijn voor recreatiebedrijven. Steeds vaker worden er workshops en academies aangeboden op vakantieparken. Vaak zijn die activiteiten zo ingericht dat ouders die met hun kinderen samen kunnen ondernemen. Volgens beursmanager Yvette van Leeuwen worden creatieve hobby's vooral beoefend in de koude maanden. En laten dat net ook de daluren zijn voor de verblijfsrecreatie! Een van de pioniers op het gebied van workshops is Hof van Saksen, met haar kinder academies. [caption id="attachment_57400" align="alignright" width="300"] Laat het eindproduct zien: Droomvlucht voor thuis - door fantasyatelier.nl[/caption] Kansen en succesfactoren...

  • Timing: Zoals al aangegeven, is de belangstelling voor creatieve activiteiten in de herfst en wintermaanden het grootst. Plan de workshop bij voorkeur in deze periode.
  • Eindproduct: Laat het eindproduct zien dat mensen met de workshop kunnen realiseren. Zorg dat de deelnemers aan de workshop ook met een gereed eindproduct naar huis gaan. Dat geeft voldoening - en in de praktijk maken veel mensen het werk thuis niet meer af.
  • Gastvrijheid toevoegen: Selecteer aansprekende workshops en ontzorg de workshopinstructeur. Die kan zich volledig richten op het creatieve aspect. De gastvrijheid hoort bij het park. Zo wordt de workshop beter en gaat de kwaliteit van het hele arrangement omhoog.
  • Voorzieningen: Matchen je voorzieningen met de workshop. Bij Cupcakes is er bijvoorbeeld een oven nodig om de cakejes af te bakken. Vaak is een zaaltje met werktafels al voldoende. Door gebruik te make van materialen uit de natuurlijke omgeving (schelpjes van het strand of hout uit het bos) kun je de workshop nog beter aan je locatie verbinden.
  • Marketing: Laat je de workshopgever van tevoren voor alles betalen? (Zalen en accommodaties) Dan heb je op de korte termijn een commercieel succes. Wil je een goede workshopgever graag voor langere tijd aan je verbinden, biedt dan de accommodatie van de workshopgever gratis aan en profiteer van de arrangementen van de deelnemers. Door de marketing naar het park toe te trekken kun je ook herhaalbezoek met andere workshops realiseren. Workshop-organisatoren hebben vaak een eigen netwerk die zij kunnen benaderen.
  • Kennis maken; Een andere insteek voor een workshop op een vakantiepark kan zijn 'Mensen kennis laten maken met een specifiek product.' In dat geval hebben productleveranciers baat bij het sponsoren van workshops op een park. Het idee is dat mensen later thuis de materialen blijven kopen om de hobby voort te zetten.
Welke workshop?

Ben je nog niet zo thuis in het wereldje van de creatieve hobby's, bezoek dan nog t/m 4 november de beurs KreaDoe in Utrecht. Onze ervaring (redactie Pretwerk.nl) is dat veel workshopgevers nog niet hebben nagedacht over een arrangement op een vakantiepark, maar ze staan daar wel voor open. Hier onder een kleine impressie van eindproducten op de beursstands... [gallery link="file" columns="2" size="medium" ids="57392,57393,57394,57395,57396,57398,57399,57401,57403,57404,57406,57407,57408,57409"] Meer informatie: www.kreadoe.nl Nog t/m 4 november in de Jaarbeurs Utrecht