Staatssecretaris Volksgezondheid, Welzijn en Sport Paul Blokhuis sprak tijdens het congres Gezond Uit in Apenheul zijn waardering uit over het initiatief voor gezonder voedsel in dagattracties. In zijn enthousiasme nodigde hij 'de sector dagrecreatie' uit om deel te nemen aan het preventieakkoord. Maar wie is het centrale aanspreekpunt? Staatssecretaris Volksgezondheid, Welzijn en Sport Paul Blokhuis sprak tijdens het congres Gezond Uit in Apenheul zijn waardering uit over het initiatief voor gezonder voedsel in dagattracties. In zijn enthousiasme nodigde hij 'de sector dagrecreatie' uit om deel te nemen aan het preventieakkoord. Maar wie is het centrale aanspreekpunt? Blokhuis: “Overgewicht onder kinderen is een groot probleem; in 2016 had bijna 14% van de Nederlandse kinderen overgewicht. Het is goed om te zien dat pretparken, dierentuinen, musea en cateraars samen aan de slag gaan om ouders en kinderen meer gezonde voeding te bieden. ” Zie ook: Hoe stimuleer je gezonder eten tijdens een dagje uit Gezond Uit initiatief om aanbod voeding in leisure sector gezonder maken Suzanne van der Pijll van Schuttelaar & Partners is initiatiefnemer van Gezond Uit: “Een gezonder voedingsaanbod in de leisure sector heeft enorme impact. Veel kinderen in Nederland komen 2 of 3 keer per jaar in een attractiepark, met hun familie of met school. Wat zou het mooi zijn als zij daar mee maken dat gezond eten ook lekker en leuk kan zijn en past bij een dagje uit. Ik vind het fijn om te zien dat dagattracties maar ook leveranciers en producenten hun verantwoordelijkheid willen nemen en gemotiveerd zijn om aan de slag te gaan.“ Bezoeker wil graag meer gezonde producten terugzien Uit consumentenonderzoek dat werd gepresenteerd op het congres blijkt dat meer dan de helft van de bezoekers van een dagje uit het belangrijk vindt dat dagattracties een gezond voedingsaanbod voor kinderen hebben. Bezoekers kiezen voor gezonde producten als deze producten beter zichtbaar zijn, goedkoper is en als er meer aanbod is aan gezonde producten. Ruim twee derde van de ondervraagden zou graag zien dat gezonde producten meer worden gepromoot door dagattracties. Gezonde producten die consumenten graag terug willen zien in het assortiment zijn bijvoorbeeld een broodje met gezond beleg, handfruit of een (maaltijd)salade. Bezoeker ziet weinig gezonde producten tijdens een dagje uit Uit onderzoek naar de menukaarten van 47 dagattracties blijkt dat het aanbod van gezonde producten echter achterblijft. Met name gezonde producten voor kinderen zijn maar mondjesmaat verkrijgbaar. Tijdens het congres Gezond Uit werden aanbieders van een dagje uit en hun leveranciers opgeroepen om een dagje uit leuk, lekker én gezond te maken. Vanuit verschillende invalshoeken werden goede voorbeelden en oplossingen aangedragen. Bijvoorbeeld door gezonde voeding onderdeel te maken van de beleving in een park en daarmee de gast te verleiden tot ander eetgedrag. Ook JOGG ondersteunt het initiatief Jongeren op Gezond Gewicht (JOGG) zet zich samen met 140 gemeenten in om de omgeving waarin kinderen opgroeien gezonder te maken, thuis, in de wijk, op school of bij sportverenigingen Marjon Bachra, directeur van Jongeren op Gezond Gewicht, toont zich verheugd met het initiatief: “Het is geweldig dat dagattracties het belang hiervan nu ook onderkennen. We ondersteunen daarom graag het congres Gezond Uit en hopen hier in de toekomst verder aan te werken.” Meer informatie: www.gezonduit.nl