Dat de toerisme- en recreatiesector in Vlaanderen sterk groeit vertaalt zich ook in het aantal vacatures in deze sector. Dat merken ze ook bij de opleiding Toerisme en Recreatiemanagement van hogeschool PXL. Zij luiden de noodklok over de disbalans tussen vraag en aanbod. Dat de toerisme- en recreatiesector in Vlaanderen sterk groeit vertaalt zich ook in het aantal vacatures in deze sector. Dat merken ze ook bij de opleiding Toerisme en Recreatiemanagement van hogeschool PXL. Zij luiden de noodklok over de disbalans tussen vraag en aanbod.

“Vorige week ontvingen we meer dan 70 vacatures van bedrijven en organisaties in de toeristische sector”, begint opleidingshoofd Agna Thys. “Omdat meer dan 50 procent van de studenten in de helft van de stage al een contract aangeboden kreeg bij het stagebedrijf, zie ik elk jaar opnieuw te veel vacatures voor te weinig afgestudeerden”. Het aantal jobs in de vrijetijdseconomie in Belgisch Limburg alleen al groeide van 2010 tot 2016 met meer dan 17 procent. Daarbij komt dat het toerisme 6,8 procent van de totale tewerkstelling in Vlaanderen voor zijn rekening neemt. Internationaal groeide het aantal verblijfstoeristen tussen 1980 en 2016 zelfs met 364 procent. “Toerisme is een groeiende markt en dat uit zich ook in de succesverhalen van onze afgestudeerden”, vervolgt mevrouw Thys. Zo startte Sjobbe Schellens zijn eigen reisbureau UniTrips in 2015.“Sinds vorig academiejaar heb ik de hulp van PXL-studenten Toerisme ingeroepen om onder andere de content marketing van UniTrips te verzorgen. Want de zaken gaan zo goed dat ik hier geen tijd meer voor heb”, verklaart Sjobbe. “Het geheim van ons succes”, besluit Agna Thys,“zit hem zowel in de explosieve groei van de toeristische sector als in het vele netwerken. Wij houden voortdurend de figuurlijke vinger aan de pols en weten exact welke toeristische speler welke competenties zoekt”. Meer informatie: www.pxl.be