Wie onderneemt in de natuur (bijvoorbeeld met een net adventure, klimpark, klimbos of ziplines.) herkent wellicht de specifieke marketingaanpak rondom dit soort activiteiten. Je promoot immers niet alleen je activiteit maar ook het verblijf in de bijzondere natuurlijke omgeving. Wie onderneemt in de natuur (bijvoorbeeld met een net adventure, klimpark, klimbos of ziplines.) herkent wellicht de specifieke marketingaanpak rondom dit soort activiteiten. Je promoot immers niet alleen je activiteit maar ook het verblijf in de bijzondere natuurlijke omgeving.Marketingaanpak algemeen

Tegenwoordig staat voor bijna elk recreatiebedrijf een sterke online strategie centraal. Dat gebeurt via de inmiddels welbekende online kanalen als websites, social media en e-mailcampagnes. Wie tegenwoordig echt wil opvallen kan voor kiezen om de doelgroepen 'ouderwets' uit te nodigen om de parken te beleven. Door onder andere scholen en families regelmatig uit te nodigen creëer je een 'buzz' rondom het park en versterk je de mond-tot-mond reclame. Een andere vorm is het uitnodigen is het binnenhalen van bloggers en vloggers. Tegen gratis entree worden zij gevraagd en uitgedaagd een eerlijke review te schrijven, en te delen via hun kanalen. Aangezien het bereik van van deze mensen vaak specifiek is, zal een review bij hen een relevant publiek bereiken en je kans op nieuwe bezoekers vergroten. De bloggers dragen bovendien bij aan je naamsbekendheid. Samenwerkingen zoeken met partners kan ook bijdragen. Kun je een winactie opzetten met een lokaal bedrijf voor gratis entreekaarten? Zijn er misschien mogelijkheden om een een thema toe te voegen aan je park met een bestaande naam? Wanneer je met een andere partij beide merknamen kan versterken, kan dit in de praktijk een wn-win situatie opleveren. Specifiek voor natuurgerichte actieve attracties hebben we een lijstje opgesteld van marketingactiviteiten die je rendement kunnen vergroten:

  • Inspelen op de trend ‘natuurlijk en authentiek’. Ondernemers in een natuurgebied hebben dat  'van nature' in huis. Benoem dat ook in je publicaties en benader media die graag aandacht besteden aan deze trend.
  • In je promotie is niet alleen de attractie een trekpleister, maar ook de natuurlijke omgeving. Maak daar gebruik van.
  • Natuurgebieden hebben vaak ook een eigen promotie / marketingkanaal. Haak daar op aan.
  • Kinderen op een leuke manier laten bewegen helpt mee om obesitas te bestrijden. Dat kan een argument zijn voor verantwoorde schoolreisjes)
  • Laat zien wat je terugdoet voor natuurbehoud. MVO ondernemen wordt een steeds belangrijker factor bij aankoopbeslissingen – en je neemt actiegroepen de wind uit de zeilen.
  • Co-creatie. Laat kinderen uit de regio meedenken over onderdelen van het park. Zorgt voor betrokkenheid.
  • Thematisering. Sluit aan bij een locale traditie of verhaal. Daarmee zorg je dat het product natuurlijk wordt ingebed in een totaalbeleving de een regio.
  • Buitensport is een activiteit. En de beleving rond activiteiten kun je het best beeldend delen. Filmpjes hebben de voorkeur, maar ook foto's werken nog altijd beter dan een lap tekst. Gebruik in je promotie beelden van mensen en kinderen die de activiteit beoefenen en plezier beleven. (dus geen kale installaties). Een complicerende factor is de wetgeving AVG waardoor er restricties zijn aan het maken van opnames. Dit kun je ondervangen door het duidelijk te vermelden bij de entree, of toestemming te vragen voor het gebruik van beeldmateriaal. (zie voorbeeldfomulier voor toestemming)
Bezoekerservaring

De ervaring die bezoekers op  je park beleven is cruciaal voor herhaalbezoek en aanbeveling bij vrienden. Een goed product verkoopt zichzelf wordt vaak gezegd, maar er factoren die extra bijdragen aan een unieke bezoekerservaring.

  • Je personeel is van groot belang. Heb je personeel dat voor je werkt om geld te verdienen? Of heb je personeel wat werkt omdat ze het gaaf vinden om bezoekers te begeleiden in het park? Uit onze ervaring blijkt dat bezoekers die te maken hebben gekregen met enthousiast personeel hun bezoek als veel positiever ervaren.
  • Een foto of gadget kan bezoekers een blijvende herinnering geven. In attractieparken zijn al jaren foto's te koop na afloop van een achtbaanrit. In een adventure park zijn hiervoor ook mogelijkheden. Zoek het hierbij wel in iets origineels zodat je bezoeker de indruk krijgt iets unieks in handen te hebben.
Totaalplaatje

Het genereren van meer bezoekers of het opbouwen van naamsbekendheid gebeurt niet met één actie, methode of kanaal. Alle puzzelstukjes moeten in elkaar vallen en elke activiteit draagt bij aan het totaalplaatje. Natuurlijk wil je van alle activiteiten kunnen meten wat het resultaat is, maar dit is niet altijd mogelijk. Zorg voor een goede basis en bouw je vanuit daar je merkactivatie steeds verder uit. Dan zul je op lange termijn de voordelen daarvan ervaren. met dank aan: Nico de Jong Marketingmedewerker Active Constructions Active Constructions bouwt natuurgerichte attracties en helpt buitensport ondernemers vaak in deze belangrijke eerste fase van hun marketing. Juist de eerste weken zijn cruciaal om het vliegwiel van ervaringen en recensies op gang te krijgen. Meer informatie: www.activeconstructions.eu