Een veranderende economie vraagt om nieuwe businessmodellen. In de recreatiesector staan de marges van traditionele inkomstenbronnen; tickets en huur van accommodaties onder druk. Nieuwe verdienmodellen uit de foodservice of retail zijn dan ook zeer welkom. De traditionele winkel- en horecagebieden kijken juist weer nar mogelijkheden om hun bestemmingen attractiever te maken. Daar worden juist steeds meer leisure-elementen geïntroduceerd. Een veranderende economie vraagt om nieuwe businessmodellen. In de recreatiesector staan de marges van traditionele inkomstenbronnen; tickets en huur van accommodaties onder druk. Nieuwe verdienmodellen uit de foodservice of retail zijn dan ook zeer welkom. De traditionele winkel- en horecagebieden kijken juist weer nar mogelijkheden om hun bestemmingen attractiever te maken. Daar worden juist steeds meer leisure-elementen geïntroduceerd.

Onderwerpen van de special die in deze editie aan bod komen: [caption id="attachment_54683" align="alignright" width="300"] routing in de Star Wars target zone[/caption] Retail leisure experience checklist (p. 6) Winkels in een recreatie-omgeving kennen een heel eigen dynamiek. Luca Liboa, een retailadviseur, gespecialiseerd in de attractiesector, heeft net een half jaar ervaring opgedaan bij een marketingorganisatie voor de retail. Dat leidt tot nieuwe inzichten en een top 10 van tips voor een succesvolle (souvenir)winkel op een attractiepark. ABC-formule: belevings-foodconcept met 11 restaurants (p.11) Restaurants bieden steeds vaker een bijzondere beleving. Dat geldt zeker voor de ABC formule die in Sevenum is neergezet. Het concept biedt stand alone al veel belving. Dat zal alleen nog toenemen als binnenkort ook het family Entertainment Centrum open gaat in hetzelfde gebouw. Brood@Spelen 2018; beleveniseconomie an de binnenstad (p.14) Bezoekers van winkelcentra en binnensteden kiezen voor de combinatie van winkels, horeca, vermaak en een breed pakket aan andere (ondersteunende) diensten en services. Naast schoon, heel en veilig zijn seks, drugs en rock&roll minstens even belangrijke aantrekkende factoren. In de praktijk werken gemeenten, ondernemers en eigenaren steeds meer samen om gespecialiseerde en op de vraag afgestemde belevenis- en belevings-concepten te ontwikkelen. Verveling is een kans voor retail en leisure (p.17) In een blog geeft Sonny Duijn van ABN AMRO zijn visie op de kansen die er liggen in de mix van leisure en retail. Sonny is daarvoor de aangewezen persoon omdat hij bij ABN AMRO zowel betrokken is bij het kennisplatform van reatil als van leisure en horeca. Welke kansen bieden 12 miljoen funshoppers voor Midden Limburg? (p.19) De regio Midden-Limburg verdiept zich al enkele jaren in de potentie van toeristische en recreatieve ontwikkelingen in dit gebied. De organisatie Samenwerking Midden-Limburg is nu concreet op zoek naar economische versterking van deze sector en nieuwe impulsen waarmee dit deel van de provincie jaarrond aantrekkelijker wordt. Doel van het project is om Midden-Limburg een ‘elk-weerbestemming’ te maken door één of twee beeldbepalende bovenregionale trekkers toe te voegen aan het bestaande aanbod. (door Hans van Leeuwen / Pleisureworld) Combinatie van retail en leisure voor toekomstbestendig winkellandschap (p.22) Binnen de winkelvastgoedsector wordt naarstig gezocht naar de ‘heilige graal’ om de ontwikkelingen die de retailsector onder druk zetten het hoofd te bieden. John Rombouts van M2Leisure ziet het toevoegen van leisure aan winkelgebieden als een belangrijke sleutel in het toekomstbestendig maken van de sector. Samenwerking tussen de stakeholders is daar de sleutel toe, maar: “De bereidheid is er tot het moment dat er daadwerkelijk actie ondernomen moet worden. Ik ben bang dat er nog een aantal crisissen overheen gaan voordat ons lukt daar schouder aan schouder stappen in te nemen.” (door Edwin Brugman, uitgever van Shopping Center News) Tuincentrum wordt Family Entertainment Centrum (p.24) Overal waar we kijken, zien we de Leisure Boulevards, Outlet Centers en andere grote winkelconcentraties zoals Woonmall Alexandrium, ZEP Middelburg en de vele IKEA’s en Intratuinen. Maar ook de Beverwijkse Bazaar, Scheveningse Pier en de Markthal in Rotterdam: tegenwoordig zijn zij allemaal onderwerp van een dagje uit met als de hoofdattractie het “winkelen”. Het fenomeen funshoppen is tot een zelfstandige vorm van dagrecreatie verworden. Een andere benaming hiervoor is recreatief winkelen. Na wandelen is het onze meest populaire recreatieve bezigheid, en verdringt het fietsen zelfs naar de derde plaats van favoriete vrijetijdsbesteding. (door Hans van Leeuwen, Pleisureworld) En verder in deze editie:

  • Hof van Saksen: van luxe park naar comfortabel familiepark
  • Blog Bas Hoogland: het venijn in de re...tail
  • Hullie, meer dan een speelboerderij
  • Bioscoopketen scoort met Cosy Seating en Easy Food
  • VET veel nieuwe attracties komen er aan
  • Pretwerk Actueel
  • In Business - productnieuws, met o.a. TecforRec, de sprigkussenfabriek, Bergen Smart Energy, geldautomaten van Yourcash, Airtrampoline, Trendzzz for you- merchandising, WiFi van Hemmink BV bedden van Projecta+
  • Tien trends in de recreatiesector
  • Agenda + uitgelicht

Bekijk het blad online op www.recreatieftotaal.nl