Afgelopen week is Avonturenboerderij Molenwaard geopend in het Zuid-Hollandse Groot Ammers. Het park onderscheidt zich van andere attracties met een uitgebreid showprogramma, boerderijdieren en een hoog niveau van gastvrijheid. De uitvoering is in handen van showbedrijf Van Hoorne Entertainment, die met relatief bescheiden middelen een leuk park hebben gerealiseerd. Afgelopen week is Avonturenboerderij Molenwaard geopend in het Zuid-Hollandse Groot Ammers. Het park onderscheidt zich van andere attracties met een uitgebreid showprogramma, boerderijdieren en een hoog niveau van gastvrijheid. De uitvoering is in handen van showbedrijf Van Hoorne Entertainment, die met relatief bescheiden middelen een leuk park hebben gerealiseerd.

In Nederland zijn Boerderij attracties een relatief nieuw begrip. Het is een attractievorm die bijvoorbeeld in Groot Brittannië (Farm Attractions) al veel verder is  doorontwikkeld. Wel zijn er in Nederland veel kinderboerderijen of activiteiten gekoppeld an het boerenerf (maisdoolhoven, poldersport). Molenwaard heeft voor het eerst een attractiepark-achtige opzet gekozen rond de boerderij. Edutainment speelt een belangrijke rol in dit concept. De eigenaren willen kinderen graag kennis bijbrengen over het leven op een boerderij. "Het behalen van het boerderijdiploma is voor veel kinderen hun belangrijkste missie." Deze insteek maakt de attractie bovendien extra geschikt voor schoolreisjes. Een beeldoverzicht: [gallery link="file" columns="2" size="medium" ids="54260,54261,54262,54263,54264,54265,54266,54267,54268,54269,54270,54271,54272,54273,54274,54275,54277,54278,54279,54280,54281,54282,54283,54284,54285,54286"] Schaalgrootte en onderscheidend vermogen Initiatiefnemer Michael van Hoorne verwacht op jaarbasis zo'n 80.000 tot 100.000 bezoekers. De online prijs van een entreeticket varieert van € 6,50 op een laagseizoendag tot € 11,50 op een hoogseizoendag. Op een gezellig drukke weekenddag wordt er gerekend op 1000 bezoekers. Van Hoorne gaat er van uit dat de gemiddelde bezoeker een halve dag op het park verblijft. Extra omzet wordt gegenereerd met een streekeigen horecaformule en er zijn weinig mensen die zonder zonder een Fien en Teun tas van de souvenirwinkel, het park weer verlaten. Voor een park van deze omvang kun je geen spectaculaire grote attracties verwachten. Van Hoorne kiest duidelijk voor een andere insteek om het verschil te maken: "Je hebt in de hedendaagse Nederlandse attractiesector een zeker basisniveau nodig om te starten. Er zijn dan ook meteen 41 grotere en kleinere onderdelen aanwezig waar kinderen zich kunnen vermaken; en nog zes theaterlocaties. Wij kunnen qua attracties nooit opboksen tegen de grote pretparken. Daarom willen we de meest gastvrije dagattractie worden. Daar trainen we ons personeel ook extra op; iedere twee maanden." Realisatie Was het lastig om de juiste vergunningen en papieren te krijgen om hier een klein attractiepark te starten? Van Hoorne: "Hier zat oorspronkelijk het Ooievaarsdorp; een natuurgerichte attractie, vooral gerund door vrijwilligers. Daar kwamen steeds minder bezoekers op af. De gemeente Molenwaard wilde wel meewerken aan een alternatief voor deze locatie, en men staat positief tegenover toeristisch recreatieve ontwikkelingen. Het scheelt ook dat ik in deze regio geboren ben. ik ken dan ook veel mensen uit de locale politiek Dat maakt zo'n proces ook makkelijker. We zijn zelf ook met en plan gekomen waarbij we ook veel teruggeven aan de regio. We maken in onze horeca veel gebruik van streekproducten. In het park kan de agrarische sector haar verhaal vertellen." Fien en Teun De inrichting van het park is grotendeels opgehangen aan de karakters van Fien en Teun. Dat is eigen Intellectual Property (IP) van Van Hoorne entertainment. Veel kinderen kennen de karakters van tv en producten die in veel winkels verkrijgbaar zijn. Het IP is overgenomen toen het merk 'Lief' failliet ging. De kleuren van Fien en Teun vormen ook de basis van de herkenbare huisstijl (met pasteltinten - zie foto), zodat het een echt Fien en Teun boerderij is geworden. Doelgroepen Avonturenboerderij Molenwaard richt zich primair op gezinnen met kinderen t/m 8 jaar. Van hoorne: "We zien nu al da 70% uit de directe regio komt". Als we door het park lopen, dan is het opvallend hoe veel grootouders met hun kleinkinderen op bezoek zijn. Die nemen ook uitgebreid de tijd om hun kleintjes wat te vertellen over het leven op de boerderij. En er zijn maar weinig groepjes die zonder een souvenirtasje het park verlaten. Het park is van de kerst t/m de zomervakantie gesloten - vooral voor onderhoud. Om de doordeweekse dagen een impuls te geven richt men zich op twee doelgroepen Allereerst zijn dat de schoolreisjes waarvoor een budgetvriendelijk aanbod is gemaakt (€11,45 p.p inclusief lunch). De tweede groep die voor aanvullende inkomsten moeten zorgen zijn busreizen die het nabijgelegen kinderdijk bezoeken. Zij kunnen van maandag t/m donderdag terecht in het grote restaurant. Meer informatie: www.avonturenboerderij.nl