Een recreatieve fietser die steeds jonger wordt en vooral wil genieten. Een rapport van 8,3/10 voor een rit langs het knooppuntennetwerk. En jaarlijks 7,6 miljoen tochtjes langs het netwerk, samen goed voor een economische omzet van 86,5 miljoen euro. Het zijn enkele opvallende resultaten van De Grote Fietsenquête, een onderzoek bij 6000 fietsers in onze provincie. Een recreatieve fietser die steeds jonger wordt en vooral wil genieten. Een rapport van 8,3/10 voor een rit langs het knooppuntennetwerk. En jaarlijks 7,6 miljoen tochtjes langs het netwerk, samen goed voor een economische omzet van 86,5 miljoen euro. Het zijn enkele opvallende resultaten van De Grote Fietsenquête, een onderzoek bij 6000 fietsers in onze provincie.

[gallery link="file" columns="2" size="medium" ids="54188,54189"] Door de extra focus op daguitstappers en vakantiegangers wil Toerisme Provincie Antwerpen de economische return van het fietstoerisme langs knooppunten verder verhogen. Om de vijf jaar bevraagt Toerisme Provincie Antwerpen de recreatieve fietser. Ditmaal gebeurde dat in het kader van De Grote Fietsenquête, een gezamenlijk onderzoek met de Dienst Mobiliteit waarbij informatie over ruim 6000 ritten werd geanalyseerd. Prima rapport voor netwerk De gemiddelde leeftijd van de recreatieve fietser daalde de voorbije vijf jaar van 55 naar 50 jaar. Genieten - bij voorkeur in gezelschap - blijft de voornaamste motivatie (75%) om op te fiets te stappen. Eén vierde van de fietsers doet dat om sportieve redenen. De frequentie ligt hoog: 77% maakt minstens één tochtje per week. De gemiddelde afstand en duur van een trip langs het knooppuntennetwerk stegen naar 52 km en 4.25 uur. De groeiende populariteit van de elektrische fiets zit daar voor veel tussen: in 2012 gebeurde 4,5% van de ritten met een e-bike, vandaag al 28%. Jongere fietsers laten zich graag inspireren door digitale routeplatformen, terwijl 55-plussers nog vaak een fietskaart raadplegen. De respondenten geven hun laatste trip langs het netwerk een 8,3 op 10. Naast de bewegwijzering scoren de horeca, het landschap en de rustige omgeving. De resultaten stemmen gedeputeerde voor Toerisme Jan De Haes tevreden: “Onze recente kwaliteitscontroles zorgden voor een nóg beter en comfortabeler netwerk. Het Routedokterteam en de fietspeters en -meters houden de bewegwijzering op punt. De 250 Fietsers Welkom-horecazaken garanderen onderweg een warm onthaal. De fietser apprecieert duidelijk al die inspanningen. Intussen blijven we inzetten op service. Als aanvulling op onze fietskaarten lanceren we deze zomer een digitaal routeplatform. Zo zullen we ongetwijfeld nog meer jonge fietsers bereiken.” 86,5 miljoen euro return Driekwart van de fietsers langs het knooppuntennetwerk last onderweg een tussenstop in voor een drankje (54%), hapje (33%) of picknick (23%). De gemiddelde besteding van de daguitstapper en de vakantieganger stegen de voorbije vijf jaar naar respectievelijk 17,2 en 108,9 euro. De 7,6 miljoen tochtjes langs het netwerk in 2017 genereerden samen een economische omzet van 86,5 miljoen euro (71,6 miljoen in 2012). Een serieuze bonus voor de lokale ondernemers en goed voor 502 extra voltijdse banen in de horeca. Toch ziet gedeputeerde voor Toerisme Jan De Haes nog opportuniteiten: “Onze grootste uitdaging? Meer daguitstappers en vakantiegangers warm maken voor een trip. Dat doen we onder meer met een fietsbijlage in onze nieuwe toeristische gids Kempen en het vakantieboek Scheldeland. Met het ambitieuze project ‘Fietsvakanties in Vlaanderen’ willen we samen met de andere Vlaamse provincies ook de internationale fietsvakantieganger naar onze regio’s en steden lokken. Die inspanningen zullen het fietstoerisme in onze provincie de komende jaren verder stimuleren.” Meer informatie: www.provincieantwerpen.be Infographic met uitkomsten van het onderzoek (pdf)