Het vakblad EuroAmusement Professional voert jaarlijks een grootschalige enquête uit onder Europese attractieparken en dierentuinen. Daaruit blijkt dat het goed gaat met de attractiesector. In 2017 behaalde 80% van de geënquêteerde bedrijven omzetgroei, en 60% een toename in aantal bezoekers. Voor 2018 verwacht 2/3 van de parken een groei in bezoekers. Het vakblad EuroAmusement Professional voert jaarlijks een grootschalige enquête uit onder Europese attractieparken en dierentuinen. Daaruit blijkt dat het goed gaat met de attractiesector. In 2017 behaalde 80% van de geënquêteerde bedrijven omzetgroei, en 60% een toename in aantal bezoekers. Voor 2018 verwacht 2/3 van de parken een groei in bezoekers.

[caption id="attachment_54059" align="alignright" width="300"] groei van de parken in 2017[/caption] Toch toont het rapport niet alleen succesverhalen. Zo'n 22% van de parken zag het bezoek in 2017 juist afnemen. In 2016 lag dat percentage nog op 14%. In deze categorie zaten vooral veel dierentuinen of diergerelateerde attracties. Het rapport maakt ook melding van de additionele inkomsten (naast de entreeprijzen) van de Europese parken. De grootste omzetmaker is Eten en drinken (31%). De top 3 wordt compleet gemaakt door retail en merchandise 22% en bedrijfsevenementen (15%.). In het artikel in EAP Magazin wordt verder een korte samenvatting gegeven van de belangrijkste ontwikkelingen bij individuele parken. Bron, en bestellen van het magazine en het rapport: ©EuroAmusement Professional Trade Magazine, Issue 2/2018, G.P. Probst Verlag, www.eap-magazin.de