Recreatiepark Ter Spegelt, gelegen in het Brabantse Eersel, viert dit jaar feest. De vijfsterrencamping wordt in 2018 vijftig jaar, en dat was een mooi moment voor de directie om de bedrijfsvisie concreter dan ooit op papier te zetten. Merlijn Pietersma van ZKA begeleidde dit project afgelopen najaar. Recreatiepark Ter Spegelt, gelegen in het Brabantse Eersel, viert dit jaar feest. De vijfsterrencamping wordt in 2018 vijftig jaar, en dat was een mooi moment voor de directie om de bedrijfsvisie concreter dan ooit op papier te zetten. Merlijn Pietersma van ZKA begeleidde dit project afgelopen najaar.

“Je denkt misschien: waarom kun je zoiets zelf niet gewoon doen?” knipoogt Michel Huigevoort, directeur van het recreatiepark. “Maar we vonden het belangrijk om iemand aan onze zijde te hebben die de juiste vragen stelde en ons kon uitdagen. En dat deed Merlijn.” Verankerd in visie Het recreatiepark, dat onder meer bezegeld werd als Holland Topcamping, wil op alle fronten excelleren. Zo biedt het park speciale WaterLodges, is er een uitgebreid Sportplein, een fietscrossbaan, LoungeCabins, VerandaChalets en nog veel meer. “Maar we willen nog veel meer zijn dan enkel een goede camping. We willen bijvoorbeeld ook aandacht besteden aan het milieu, en we willen ook een heel goede werkgever zijn. Dat we hierin echt náást onze mensen staan, als gelijken. Dit soort zaken wilden onze eigenaren in de bedrijfsvisie verankerd hebben.” In diverse samenkomsten – met de directie, met de afdelingshoofden, met alle medewerkers, et cetera – werden deze punten stap voor stap scherp gesteld. Het traject duurde een half jaar en het hele team was erbij betrokken. Merlijn had hierin de rol van kritische gespreksleider en visieontwikkelaar. Eigen expertise “Ik zie bij bedrijven om me heen dat het ze veel meer richting geeft wanneer ondernemers en teams hun eigen visie op papier hebben”, vertelt Merlijn. “Het is heel goed om je door jezelf, je eigen mensen en externe expertise te laten inspireren. Zo wordt het gezamenlijke doel veel scherper.” Visie van iedereen De twee eigenaren van de camping, de gebroeders John en Harry Keijzer, zijn zowel filosofisch als praktisch. En alleen al die verschillen moesten worden opgevangen in één en dezelfde visie. “De visie moest iets worden van iedereen”, weet directeur Michel. Meer informatie: www.terspegelt.nl met dank aan: Merlijn Pietersma, leisure strateeg bij ZKA leisure