In de Gelderse regio Rivierenland werd al diverse malen een nieuwe experience aangekondigd onder de naam 'Fruitrijk'. Vandaag wordt bekend gemaakt waar dit initiatief zich gaat vestigen (Wadenoijen) en wie de nieuwe attractie gaat ontwikkelen en exploiteren. (Aart Blom van Betuwe Kers B.V. ) Voorbereidend werk is verricht door RBT Rivierenland, die de komst van een grote trekpleister voor het gebied hoog op haar verlanglijst had staan. In de Gelderse regio Rivierenland werd al diverse malen een nieuwe experience aangekondigd onder de naam 'Fruitrijk'. Vandaag wordt bekend gemaakt waar dit initiatief zich gaat vestigen (Wadenoijen) en wie de nieuwe attractie gaat ontwikkelen en exploiteren. (Aart Blom van Betuwe Kers B.V. ) Voorbereidend werk is verricht door RBT Rivierenland, die de komst van een grote trekpleister voor het gebied hoog op haar verlanglijst had staan.

[caption id="attachment_48574" align="alignright" width="300"] een concept-art tekening van Fruitrijk[/caption] De nieuwe streekbeleving wil zich vestigen in Wadenoijen bij afslag 31 aan de A15. Het concept wordt gebaseerd op vier pijlers: retail, gastronomie, dagrecreatie en evenementen. Mensen uit de omgeving worden uitgenodigd om Betuwse verhalen over de fruitteelt en oude ambachten in te brengen. Aart Blom: "“Richard de Bruin, directeur van het Regionaal Bureau voor Toerisme Rivierenland, heeft mij op het spoor gezet van het streekbelevingsconcept”, aldus Aart Blom, “Het haalbaarheidsonderzoek naar de gebiedseigen attractie ‘Fruitrijk’ was voor mij het moment om hier ook echt voor te gaan. Hoewel we dat concept misschien niet exact gaan volgen, heeft het mij wel enorm geïnspireerd.” Zie ook: Haalbaarheidsstudie Fruitrijk toegelicht (opent in nieuw scherm) [caption id="attachment_53873" align="alignright" width="300"] link met de regio wordt gezocht[/caption] Binnen het concept zal naast de verkoop van streekproducten ook ruimte zijn voor gastronomie. Verder is het van belang dat er voor bezoekers wat te zien en doen is en dat het aanbod meebeweegt met de seizoenen door kleine evenementen. Aart Blom wil het initiatief pas uitwerken na overleg met omwonenden en andere belanghebbenden. Het doel is namelijk dat velen zich zullen herkennen in de ontwikkeling. Het exacte concept en de te verwachte bezoekersaantallen worden dit voorjaar verder duidelijk. Dan volgt ook een informatieavond voor inwoners van Wadenoijen, naar verwachting in juni. In de tussentijd worden verhalen over de fruitteelt en oude ambachten verzameld. Die dienen als input voor de nieuwe ontwikkeling en voor een klein boekje over de streek. Mensen die hier graag een bijdrage aan willen leveren, kunnen dat doen via info@rivierenland.biz