De Cruise Line International Association (CLIA) ziet de belangstelling voor een cruisevakantie al jaren achtereen toenemen. Dat is deels het gevolg van nieuwe doelgroepen die deze sector aan zich weet te binden; o.a. millennials, grootouders met hun kleinkinderen en er komen cruises beschikbaar voor een wat lager inkomenssegment. De Cruise Line International Association (CLIA) ziet de belangstelling voor een cruisevakantie al jaren achtereen toenemen. Dat is deels het gevolg van nieuwe doelgroepen die deze sector aan zich weet te binden; o.a. millennials, grootouders met hun kleinkinderen en er komen cruises beschikbaar voor een wat lager inkomenssegment. [caption id="attachment_53482" align="alignright" width="300"] Cruiseschip Koningsdam van de Holland America Line[/caption] Een overzicht van de internationale passagiers:
  • 2016: 24,7 miljoen
  • 2017: 25,8 miljoen (schatting)
  • 2018: 27,2 miljoen (schatting)
De groei heeft natuurlijk een oorzaak. De CLIA zet in haar jaaroverzicht de belangrijkste ontwikkelingen voor de cruisesector op een rijtje:
  • Millenials ontdekken cruisevakanties. vooral riviercruises blijken populair onder deze jongere doelgroep.
  • FrienSHIP cruises zijn een groot succes. Reizigers die kiezen voor een cruise reizen relatief vaak in een groep.
  • Cruises komen beschikbaar voor een wat minder hoge inkomensgroep. De CLIA heeft berekend dat inmiddels 1/3 van de boekers een inkomen heeft onder de $80.0000,-.
  • Loyaliteit aan cruisevakantie is hoog. Negen van de tien ondervraagde cruisereizigers zegt dat zij in de toekomst zeker nog een cruise willen ondernemen.
  • Er is een grote discrepantie tussen de vraag naar kinderdiensten zoals kinderopvang (41%) onder cruise-deelnemers en het daadwerkelijk gebruik (13%). Aanbod van kindvriendelijke diensten wordt vaak gebruikt in de marketing om (nieuwe) doelgroepen aan te trekken.  Entertainment en shows zijn de meest bezochte voorzieningen aan boord.
  • Cruise als kennismaking met landen. Dit wordt 'destination snacking' genoemd. Tijdens een cruise komen de reizigers in contact met diverse landen en culturen. Een groeiend aantal cruisereizigers geeft aan dat zij een specifieke bestemming later nog eens uitgebreider wil bezoeken.
  • Cruisereizen worden vooral via het kanaal van reisagenten geboekt. Cruisereizigers boekten in 70% van de gevallen via een reisagent - tegenover 37% voor niet-cruise reiziger.
meer informatie: https://cruising.org