Het gaat goed met de zeecruisebranche, en Nederland plukt daar de vruchten van. In opdracht van de gemeente Rotterdam dook economisch specialist Ronald Haagen met een collega in de luxueuze wereld van de cruiseschepen die de Rotterdamse terminal aandoen. Over drijvende theaters, Duitse Donderdag en levendigheid op de Kop van Zuid. Het gaat goed met de zeecruisebranche, en Nederland plukt daar de vruchten van. In opdracht van de gemeente Rotterdam dook economisch specialist Ronald Haagen met een collega in de luxueuze wereld van de cruiseschepen die de Rotterdamse terminal aandoen. Over drijvende theaters, Duitse Donderdag en levendigheid op de Kop van Zuid. Forse impuls voor Rotterdamse economie De gigantische schepen die aanmeren in de Maasstad zijn een goudmijn voor de Rotterdamse economie – door de schepen die in het seizoen in Rotterdam aanmeren wordt er in totaal voor € 35-45 miljoen per jaar besteed. Daarvan komt zo’n € 20-€ 25 miljoen ten goede aan de economie van de stad Rotterdam. De resterende bestedingen zijn goed voor de bedrijvigheid in de regio Rijnmond en de rest van Nederland. Duitse Donderdag De zeecruisesector blijft fors groeien en dat merkt Rotterdam. “In 2012 maakten er 27 cruiseschepen een stop in Rotterdam. Vorig jaar waren dat er al 76! En vaak als zo’n schip aanlegt, blijft het daar 24 uur of meer liggen”, vertelt de ZKA-econoom. “De cruisebedrijven betalen liggeld, tanken het schip vol en bevoorraden het met allerlei goederen voor de duizenden passagiers aan boord, zowel food als non-food. Maar de inkomsten blijven niet bij liggeld, bevoorradingsomzet en brandstofopbrengsten alleen. Het betekent ook dat er iedere keer enkele duizenden enthousiaste passagiers van boord gaan die excursies ondernemen, souvenirs kopen of op een andere manier bijdragen aan de lokale economie .”Zo legt een cruiseschip van de Duitse rederij Aida met 3.300 passagiers, dat Rotterdam op de route heeft liggen, vanaf maart 2018 net als vorig jaar iedere week aan en blijft dan steevast een etmaal”. Dat wordt in Rotterdam ook wel de Duitse Donderdag genoemd. Dan komt dat schip binnen en staat ’s middags de Markthal vol met Duitsers. De winkels merken dat ook goed. Of ze gaan met de touringcar naar bijvoorbeeld de Keukenhof en gaan ’s avonds het nachtleven van Rotterdam in.” Blik naar de toekomst De cruisesector is een sector van veel plannen. “Wanneer je een cruiseschip in je haven wilt hebben, is dat niet een kwestie van één telefoontje. Zoiets wordt al jaren op voorhand in een contract vastgelegd. Cruisemanagers plannen een omvangrijk programma en combineren dat met de schepen die ze hebben. Je moet een interessant aanbod in de stad hebben en over genoeg aanlegruimte beschikken. In Rotterdam is dat het geval: daar is zelfs het grootste cruiseschip ter wereld geweest, de Harmony of the Seas. Dat vraagt nogal wat logistiek, maar zorgt voor veel levendigheid op de Kop van Zuid”, vertelt Ronald. De flinke groei is op dit moment voornamelijk goed nieuws. Hoe sterk de zeecruisemarkt in Rotterdam de komende jaren zal groeien, hangt van een aantal factoren af. ZKA verdiepte zich in de nieuwste marktinzichten en sprak met experts op het gebied van de cruisemarkt. Op basis daarvan stelde ZKA enkele scenario’s op voor globaal de komende twintig jaar. Conclusie daarvan was dat Rotterdam tot 2035 jaarlijks circa 50-100 zeecruiseschepen kan verwachten. Dit hangt af van de vraag naar vakanties, demografische ontwikkelingen, de groei van de wereldeconomie, etc. Een groot deel van de cruisepassagiers in Rotterdam is immers buitenlands. Het aandeel Nederlanders dat wel eens een zeecruise maakt loopt overigens nog wel achter op het buitenland. Populariteit cruise neemt toe Passagiers op een cruiseschip hoeven aan niets te denken. Ze worden compleet ontzorgd met een all-inclusive-vakantie. Deze luxe maakt de drijvende luilekkerlanden voor veel passagiers een ideale vakantie – je all-in-entertainmentcomplex vaart gewoon met je mee. Nieuwe investeringen in beleving en technieken drijven de populariteit nog verder op, net als de mond-tot-mondreclame en de steeds lager wordende prijzen. Veel aanbieders stunten met hun tarieven, en de liefhebbers stromen massaal toe. “De cruise laat zijn grijze imago steeds verder los”, weet Ronald. “Vooral de grote zeecruisevakanties bestaan meer en meer uit divers publiek: ouderen, jongeren, gezinnen. Het is voor iedereen.” Met dank aan: Ronald Haagen, een rationele bedrijfseconoom, werkzaam bij ZKA Leisure, die meer waarde geeft aan data E-mail: r.haagen@zka.nl Mobiel bereikbaar: 06- 51 535 260.