In een update over de horeca- en recreatiesector blikt de Rabobank terug op een uitstekend 2017 voor beide branches. Voor 2018 liggen er mooie kansen in de groei van het inkomend toerisme en de toenam van het buitenshuis eten. In een update over de horeca- en recreatiesector blikt de Rabobank terug op een uitstekend 2017 voor beide branches. Voor 2018 liggen er mooie kansen in de groei van het inkomend toerisme en de toenam van het buitenshuis eten.

[caption id="attachment_53264" align="alignright" width="300"] pizzakoerier op Efteling park Loonsche land[/caption]Over de huidige situatie schrijft Rabobank het volgende: "De positieve ontwikkelingen in het bestedingspatroon van consumenten en het groeiend inkomende toerisme, zorgen voor een positieve stemming in de horeca en recreatie. Dit resulteert in omzetgroei, meer investeringen en kwaliteitsverbetering. Toch is het voor ondernemers in de sector belangrijk om scherp te blijven en uitdagingen aan te pakken. Het aanbod neemt toe, waardoor de concurrentie sterker wordt. De groei zal daarom niet door elke ondernemer ervaren worden." Toekomstperspectief positief De vooruitzichten voor de korte termijn zijn positief. Dankzij het aanhoudende positieve sentiment onder consumenten wordt verwacht dat de groei in 2018 verder doorzet. Voor de sector verwacht Rabobank in 2018 een groei van 6,7%. Voor de deelsegmenten voorziet Rabobank:

  • De hotellerie was in 2017 de grootste aanjager van groei in de horeca, en onze verwachting is dat dit ook in 2018 zo zal zijn.
  • De toename van het aantal buitenlandse toeristen zal ook een positief gevolg hebben voor de vakantieparken. Er is wel sprake van verzadiging in de markt.
  • De stijgende consumentenbestedingen hebben een positieve invloed op de rentabiliteit van eetgelegenheden. We constateren wel dat het aanbod steeds verder toeneemt waardoor er steeds meer concurrentie is. Op termijn zal dit effect hebben op de prijzen.
Beleving steeds belangrijker

Consumenten hechten meer en meer waarde aan beleving, waarbij de kwaliteit ervan als belangrijkste factor wordt gezien. Bedrijven die in staat zijn om een beleving te verkopen bouwen aan een sterke klantenbinding en verhogen de kans op herhaalbezoek. Een beleving kan gecreëerd worden door gasten te verrassen of een unieke ervaring mee te geven. Bekijk de hele Rabobank Update voor horeca en leisure op: www.rabobank.nl