CenterParcs vastgoed geeft in een persbericht aan: "Het aantal vakantiewoningen om in te investeren neemt in hoog tempo af. De verwachting is zelfs dat wij begin 2018 geen enkele woning meer kunnen aanbieden als investering." Eerder deze week kopte het AD: 'Bijna geen vakantiehuisjes meer te koop' Hoe dramatisch is de situatie? CenterParcs vastgoed geeft in een persbericht aan: "Het aantal vakantiewoningen om in te investeren neemt in hoog tempo af. De verwachting is zelfs dat wij begin 2018 geen enkele woning meer kunnen aanbieden als investering." Eerder deze week kopte het AD: 'Bijna geen vakantiehuisjes meer te koop' Hoe dramatisch is de situatie?

We maakten een rondgang langs diverse partijen in de bungalow verkoopmarkt en komen tot de conclusie dat er bij andere aanbieders nog wel volop vakantiewoningen beschikbaar zijn. Zo staan er alleen al op Funda nog 3500 vakantiewoningen te koop. [caption id="attachment_53194" align="alignright" width="300"] CenterParcs Port Zelande[/caption] CenterParcs raakt uitverkocht Alleen al in het afgelopen boekjaar verkocht Center Parcs Vastgoed in Nederland, België en Duitsland voor ruim € 300 miljoen aan vakantiewoningen, 30% meer dan in dezelfde periode een jaar eerder. Belangrijkste redenen hiervoor zijn de toestroom van particuliere investeerders door de lage spaarrente en de beperkte groei van het aantal beschikbare vakantiewoningen. Nu de spaarrente al langere tijd extreem laag is, zoeken veel particulieren steeds vaker naar andere investeringsmogelijkheden. De verkoop aan particulieren trekt dan ook sterk aan. Het rendement op vakantiewoningen, die na verkoop voor 15 jaar worden terug gehuurd en beheerd door Center Parcs, ligt veel hoger dan de huidige spaarrente. Het overgrote deel van de vakantiewoningen van Center Parcs is in handen van institutionele vastgoedbeleggers. Zij houden de woningen vaak langjarig in hun beleggingsportefeuille vanwege het aantrekkelijke rendement. Dit in combinatie met de gestegen vraag zorgt ervoor dat het aantal vakantiewoningen als investeringsmogelijkheid schaars wordt. In Nederland heeft Center Parcs momenteel helemaal geen vakantiewoningen meer in de verkoop. Meer informatie: www.centerparcs-vastgoed.nl Red. CenterParcs heeft al enkele jaren in Nederland geen nieuw park meer gebouwd of overgenomen. De nieuwbouwprojecten worden vooral in het buitenland ontwikkeld. NVM: Veel vraag naar nieuwbouw De NVM ziet de markt voor vakantiewoningen als een nichemarkt. In april 2017 brachten zij een overzicht uit over de stand van zaken in de markt. Daarin werd gesproken van een ongekende groei. In 2016 was er sprake van 20% marktgroei. Woordvoerder Kimman van de NVM laat weten dat de vakantiehuisjes in Nederland zeker nog niet 'uitverkocht' zijn; "Als ik op Funda kijk, dan zie ik dat er nog 3500 vakantiehuisjes te koop staan. We zien wel een groeiende vraag naar huisjes in nieuwbouwprojecten. De meeste huisjes worden gekocht voor eigen gebruik. Vooral huisjes met veel luxe en comfort zijn in trek. Daarnaast speelt ook de locatie een belangrijke rol bij de aantrekkelijkheid van een verkoopobject." Kimman wijst ook op de bijzondere dynamiek van deze markt: "De markt voor vakantiewoningen is bijzonder conjunctuurgevoelig en profiteert op dit moment van het feit dat mensen nauwelijks rendement krijgen op hun spaargeld. Wat ons ook opvalt is dat de gemiddelde verkoopprijs van een vakantiewoning in 2017 t.o.v. 2007 met € 20.000 is gedaald naar € 150.000. Dat hoeft niet te betekenen dat de prijs van de huisjes omlaag is gegaan, maar kan ook komen doordat er meer chalet-achtige huisjes zijn verkocht i.p.v. stenen bungalows." [caption id="attachment_53202" align="alignright" width="300"] Parck Kaatsheuvel in de verkoop bij Vakantiemakelaar[/caption] Vakantiemakelaar: Aanbod houdt groeiende vraag prima bij Vakantiemakelaar verzorgt de verkoop van vakantiewoningen voor diverse partijen, en heeft daarmee een aardig totaalbeeld van de markt. Directeur Frank de Groot maakt zich geen zorgen: "Wij zien inderdaad een toenemende vraag vanuit vooral particuliere beleggers, bijvoorbeeld als alternatief voor spaargeld. In 2017 zijn er volgens onze gegevens ruim 4.500 recreatiewoningen verkocht, wederom een stijging van ca. 20% ten opzicht van 2016 (3.800). Wij kunnen in 2018 prima aan de stijgende vraag voldoen. Onze verwachting is dat wij in 2018 wederom een stijging van het aantal verkopen gaan realiseren van ca. 20% ten opzichte van 2017." Bij Vakantiemakelaar worden er ook vakantiewoningen op parken van CenterParcs aangeboden. De Groot: "Vakantiemakelaar heeft voor particuliere beleggers nog CenterParcs huisjes te koop op Port Zélande en Parc Sandur. Wij starten binnenkort met de verkoop van de 2e fase van Parck Kaatsheuvel, een nieuwbouw project van Landal Greenparks. Op de Second Home Beurs in maart starten wij met twee nieuwbouw projecten aan de kust van Qurios Holiday Retreats. Tevens bieden wij nog nieuwbouw projecten en Drenthe, Overijssel en Limburg met een huurgarantie van ca. 6% netto." Meer informatie: www.vakantiemakelaar.nl [caption id="attachment_53230" align="alignright" width="300"] Roompot Nieuwvliet Bad[/caption] Roompot: Meer dan voldoende projecten in de pijplijn “Wij zien ook een flinke groei in de vraag naar vakantiewoningen. Spaarcenten op de bank leveren nauwelijks iets op. Veel particulieren zoeken dan ook naar andere mogelijkheden om rendement te halen. Het investeren in recreatief vastgoed is daar een prima alternatief voor. Als Roompot Vakanties zien we vooral een groeiende vraag naar kwalitatief hoogwaardig recreatief vastgoed. Vooral de kustlocaties zijn erg in trek. Schaarste zien wij niet als zodanig. Wij spelen op deze groeiende marktvraag in, zo hebben we genoeg in de pijplijn zitten. Naast nieuwe locaties ook locaties met een met een recreatiebestemming die herontwikkeld worden. We investeren erg fors in de kwaliteit van onze huidige accommodaties. Zo worden er ook in 2018 honderden woningen op verschillende parken in ons land gerestyled. Daarnaast hebben we ook nieuwe parken. Een goed voorbeeld is Noordzee Beach Village Nieuwvliet-Bad. Daarbij worden bestaande campings omgevormd naar een luxe recreatiepark met accommodaties die van alle gemakken en luxe zijn voorzien.” Meer informatie: www.roompotprojects.nl / www.opjeplek.nl Landal: voldoende aanbod Landal laat weten dat zij voorlopig nog geen grote krapte zien op de markt voor vakantiewoningen. Er is vooral vraag naar vakantiehuisjes in het wat luxere segment. De woningen die bij Landal worden verkocht zijn vrijwel allemaal bedoeld voor de verhuur. Meer informatie: www.landalmakelaardij.nl [caption id="attachment_53231" align="alignright" width="300"] stand van Topparken op de Second Home Beurs najaar 2017[/caption] Meer Nederlands aanbod op Second Home Beurs In de afgelopen jaren is er op de Second Home beurs juist meer Nederlands aanbod verschenen. Tijdens de crisisjaren was het Nederlands aanbod op de beurs schaars. Nu is bestemming Nederland zeer dominant aanwezig, met regelmatig nieuw aanbod. Op de najaarseditie van Second Home (oktober 2017) in Utrecht werden er weer volop nieuwe locaties en bouwfases aangekondigd. Zie ook: Volop ontwikkelingen in Nederlandse bungalowsector. [caption id="attachment_53236" align="alignright" width="300"] een hotel-bungalow concept in het premium-segment vooral in het buitenland. Zoals hier afgebeeld: San Luis in Italië[/caption] Relatie verkoopmarkt en verhuurmarkt Een deel van de vakantiewoningen komt beschikbaar voor de verhuur. (de rest koopt een woning voor eigen gebruik) Deze markt kent een eigen dynamiek, die natuurlijk ook wordt beïnvloed door het toegenomen arsenaal aan vakantiewoningen in Nederland. We vroegen Merlijn Pietersma van ZKA Leisure naar de gevolgen van het groeiende bungalowaanbod op de verhuur van vakantiewoningen. Pietersma: "De verhuurmarkt ontwikkelde zich de afgelopen jaren prima. De vraag naar een vakantie in een vakantiehuisje groeide de afgelopen jaren flink. Het aanbod groeide echter wel wat harder. Daardoor staan op dit moment de prijzen onder druk en loopt de gemiddelde bezetting wat terug. Met name het aanbod aan de onderkant van de markt (lagere kwaliteit, verouderd aanbod) heeft daar last van. Nieuwe parken en bedrijven die bijtijds investeren weten juist te profiteren van de groeiende markt. Om de groei te realiseren zie je ook nieuwe concepten ontstaan die nieuwe doelgroepen aantrekken. Een voorbeeld daarvan is de hotelservice die op vakantieparken haar intrede doet en inspeelt op de behoefte aan meer luxe en comfort. (de hotelgast)" Meer informatie: www.zka.nl