Het bioscoopbezoek in Nederland is voor het tiende achtereenvolgende jaar gestegen naar bijna 36 miljoen. De stijging bedroeg 5,3% ten opzichte van 2016. Het gemiddeld aantal bezoeken per hoofd van de bevolking komt hiermee uit op 2,1 keer per jaar. Dit is het hoogste gemiddelde sinds 1978. Het bioscoopbezoek in Nederland is voor het tiende achtereenvolgende jaar gestegen naar bijna 36 miljoen. De stijging bedroeg 5,3% ten opzichte van 2016. Het gemiddeld aantal bezoeken per hoofd van de bevolking komt hiermee uit op 2,1 keer per jaar. Dit is het hoogste gemiddelde sinds 1978.

[caption id="attachment_52980" align="alignright" width="300"] Kinepolis 4DX theater[/caption]De totale omzet uit kaartverkoop kwam in 2017 uit op € 301.763.481, een groei van 4,9% in vergelijking met 2016. Het exact aantal bezoeken is uitgekomen op 35.991.491. De gemiddelde ticketprijs bleef met € 8,38 euro vrijwel gelijk (-0,4%)aan 2016. De cijfers werden op 9 januari bekendgemaakt tijdens de traditionele nieuwjaarsreceptie van Filmdistributeurs Nederland (FDN) en de Nederlandse Vereniging van Bioscopen en Filmtheaters (NVBF) in Pathé Tuschinski in Amsterdam. Investeringen Exploitanten en distributeurs investeren veel voor een continuering van de groei, onder andere door de introductie van nieuwe technieken en (marketing)concepten, renovaties ennieuwbouw. Het afgelopen jaar kenmerkt zich met name door investeringen in nieuwe technieken en concepten bij bioscopen en filmtheaters, zoals Dolby Cinema, IMAX en 4DX en verdere verbetering van de algemene kwaliteit. In 2017 zijn er 13 nieuwe zalen geopend met ca. 2.800 stoelen. Over de afgelopen drie jaar is het aantal zalen met ruim 11% toegenomen tot een totaal van 959. De twee brancheverenigingen voeren momenteel met verschillende partijen gesprekken om te komen tot een nieuw BTW-convenant mét nieuwe afspraken met de overheid voor een verhoogde bijdrage voor de Nederlandse film. Markt & cijfers In de toelichting bij de jaar cijfers stond Hajo Binsbergen, bestuurslid van FDN, stil bij belangrijke thema’s en trends. In het algemeen kan teruggekeken worden op een goed jaar waarbij de markt in bijna alle opzichten is gegroeid. De groei wordt steeds meer bepaald door bezoek in het hele land en niet alleen door bezoek in de grote vier steden. Daarnaast is er ook een toenemend aantal bezoekers voor de premium large formats, iets waar het afgelopen jaar veel in is geïnvesteerd. Bron: persbericht Nederlandse vereniging van Bioscopen en Filmtheaters