Het Van Gogh museum in Amsterdam ontving in 2017 een recordaantal van 2.260.000 bezoekers. Het Rijksmuseum zag het bezoek met 40.000 bezoekers teruglopen tot 2.160.000. Het Van Gogh Museum is daarmee, voor het eerst, het best bezochte museum van ons land. Het Van Gogh museum in Amsterdam ontving in 2017 een recordaantal van 2.260.000 bezoekers. Het Rijksmuseum zag het bezoek met 40.000 bezoekers teruglopen tot 2.160.000. Het Van Gogh Museum is daarmee, voor het eerst, het best bezochte museum van ons land.

Van Gogh Museum

Het Van Gogh Museum trok in 2017 veel aandacht met de presentatie van de twee teruggevonden schilderijen die eind 2016 opdoken in Napels en de goed ontvangen tentoonstellingen Prints in Paris 1900, Nederlanders in Parijs 1789-1914 en Van Gogh, Rousseau, Corot: In het bos. Daarnaast werd wereldwijde belangstelling getrokken met innovatieve projecten als ‘#SunflowersLIVE’, waarin met vijf livestreams vijf Zonnebloemen-schilderijen van Van Gogh digitaal werden samengebracht. Met dit project op Facebook bereikte het Van Gogh Museum miljoenen kunstliefhebbers uit Nederland en ver daarbuiten. Museumbezoekers uit meer dan 125 landen Vincent van Gogh, de museumcollectie en het tentoonstellingsprogramma blijven een substantiële aantrekkingskracht houden op museumbezoekers uit meer dan 125 landen. In vergelijking met 2016 groeide in 2017 het totaal aantal bezoekers van bijna 2,1 miljoen naar circa 2,26 miljoen. Het aantal Nederlandse bezoekers nam flink toe en steeg met bijna 25 procent ten opzichte van vorig jaar naar bijna 350.000 bezoekers in totaal. Nederland voert hiermee opnieuw de lijst van herkomstlanden aan, gevolgd door de Verenigde Staten, Italië, Frankrijk, Groot-Brittannië en Duitsland. Opvallende stijgingen zijn onder meer te zien bij China en Zuid-Korea: van deze landen nam het aantal bezoekers met 50 procent toe. Betere spreiding en hoge waardering De verkoop van tickets met een starttijd is het afgelopen jaar fors toegenomen: waar in 2016 een derde van de bezoekers met een entreebewijs met aanvangstijd binnenkwam, is dat nu al ruim de helft van de bezoekers. Tickets met een starttijd maken een betere spreiding van bezoekersaantallen gedurende de dag mogelijk en zorgen ervoor dat de pieken en dalen van het toestromende publiek minder groot zijn. De waardering van de bezoekers blijft onverminderd hoog: bijna 90 procent van de bezoekers beoordeelt zijn of haar bezoek met een ‘uitstekend’ of ‘zeer goed’ en geeft onder meer aan dat zij ‘aan het denken worden gezet’, ‘inspiratie opdoen’ en ‘geraakt worden’. De serieuze belangstelling en zoektocht naar inspiratie blijken ook uit de mijlpaal die de multimediatour van het Van Gogh Museum in 2017 bereikte: deze interactieve audiotour werd afgelopen jaar voor de miljoenste keer overhandigd. Gemiddeld één op de vier bezoekers zet de multimediatour in om Van Gogh en zijn kunst te ontdekken en beter te doorgronden. Meer informatie: www.vangoghmuseum.nl

Rijksmuseum

[caption id="attachment_52879" align="alignright" width="300"] 01-06-2017. Rijksmuseum verwelkomt tienmiljoenste, 10.000.000-ste bezoeker bezoeker. Stefan Kasper, docent tekenen van het Montessori College Aerdenhout is de gelukkige.
Foto: Rijksmuseum[/caption] Voor het vijfde achtereenvolgende jaar verwelkomde het Rijksmuseum meer dan 2 miljoen bezoekers. Opvallend is de stijging van het aantal kinderen dat met hun klas naar het Rijksmuseum kwam. Maar liefst 6.400 klassen bezochten het museum, ruim 400 meer dan vorig jaar. Een van de hoogtepunten van het jaar was de feestelijke ontvangst van de 10 miljoenste bezoeker sinds de opening in 2013. Feiten en getallen

  • 2.160.000 bezoekers (62% internationaal, 38% nationaal).
  • 350.000 kinderen uit binnen- en buitenland bezochten het Rijksmuseum.
  • 160.000 kinderen uit het hele land bezochten het Rijksmuseum met hun klas.
  • 30.000 kinderen kwamen met een speciale Rijksmuseumbus, die klassen ophaalt en weer thuisbrengt, mogelijk gemaakt door de deelnemers van de BankGiro Loterij.
  • Het Rijksmuseum werkte het afgelopen jaar intensief samen met musea in binnen- en buitenland en leende 1100 werken uit aan 126 instellingen.
  • Het Rijksmuseum lanceerde in april Snapguide met rondleidingen van populaire YouTubers en artiesten. Snapguide is een gratis innovatieve onderwijstool op je smartphone voor leerlingen uit het VO.
  • De feestelijke opening van het Nationale Schoolontbijt vond dit jaar op 6 november onder veel belangstelling plaats in het Rijksmuseum.

Meer informatie: www.rijksmuseum.nl