Giethoorn – Hoe ziet Giethoorn er in 2028 uit? Die vraag stond centraal bij de presentatie van vrije tijdsadviseur Merlijn Pietersma tijdens het Ondernemerscafé van KopTop. Even gemakkelijk als een florerende toekomst voor Giethoorn schetst Pietersma het toeristische waterdorp in 2028 als een uitgebluste kermis, leeggezogen door de vleesgeworden eenheidsworst: de toerist. Giethoorn – Hoe ziet Giethoorn er in 2028 uit? Die vraag stond centraal bij de presentatie van vrije tijdsadviseur Merlijn Pietersma tijdens het Ondernemerscafé van KopTop. Even gemakkelijk als een florerende toekomst voor Giethoorn schetst Pietersma het toeristische waterdorp in 2028 als een uitgebluste kermis, leeggezogen door de vleesgeworden eenheidsworst: de toerist.

Giethoorn over tien jaar. Wordt het dorp nog bewoond door mensen met Gieters bloed of is het dorp ten prooi gevallen aan massaconsumptie? In dat laatste geval is er van het authentieke Giethoorn weinig meer over. De lokale ondernemers hebben flink omzet gedraaid, maar dat is volgens Pietersma dan ook het enige positieve. Voor de rest zijn de inwoners vertrokken, staat overal varkenshaas met pepersaus voor 18,95 euro op de kaart en schieten vloggers eendimensionale en vooral stereotyperende beelden van stuntelende toeristen in een bootje. Van uitgenut naar uitgewoond Geen positief scenario, klinkt het maandagavond morrend in de fonkelnieuwe zaal van Mooi Oldemarkt. ‘Giethoorn is in dat geval van uitgenut naar uitgewoond. Een dagdeelbestemming voor de massa’, aldus Pietersma. Een ander geval. Giethoorn is in 2028 een Chinees museumdorp. De zakken geld uit het Verre Oosten lijken geen bodem te hebben. ‘Inwoners kunnen voor 1,2 miljoen euro hun huis verkopen’, zegt Pietersma. Ook dan zijn de gevolgen niet hoopgevend: lokaal ondernemerschap verdwijnt, de gondelvaart is dood en filevaren is iedere dag. Opnieuw is het dorp overwoekerd door massatoerisme. Pietersma chargeert. Bewust, zegt hij. Grote trends doen zijn intrede en de toeristische sector wereldwijd staat aan de vooravond van grote veranderingen. ‘Ga je mee of laat je alle veranderingen gebeuren?’, zegt hij. Pietersma ontwaart drie trends: verstedelijking en globalisering, beleveniseconomie en individualisering en wereldwijde technologie en duurzame mobiliteit. In gewone mensentaal: Steenwijkerland krijgt te maken met toeristen uit alle windstreken, diens voorliefde voor echtheid en local love en elektrische vervoersmiddelen. ''Short break'' Scenario drie. Giethoorn is in 2028 een zogeheten ‘short break bestemming’, een bestemming voor een weekendje weg of een midweek. De lokale gemeenschap voert de boventoon in het dorp. Toeristen komen voor het verhaal: noeste arbeid voor een schamel loon, punterbouw en gondelvaart. ‘Storytelling’, noemt Pietersma het. Giethoorn blinkt in 2028 uit in bijzondere verblijfsrecreatie en is excellent in zijn segment. ‘Durf het anders te doen. Dus niet de biefstuk met pepersaus.’ Maar ook: spreid de toerist. Zorg voor een effectief openbaar vervoer. Bied een breed palet aan activiteiten in de regio. Een kerstmarkt in de havenkom van Blokzijl, een dagje riet snijden met een rietteler. ‘Vergroot de toeristische bestemmingen. Maak de avonden aantrekkelijk’, zegt Pietersma. Scenario drie wordt goedkeurend ontvangen. ‘We zijn dus op de goede weg’, klinkt het in de zaal. Dat klopt, zegt KopTop-secretaris Jan Sweere tijdens zijn afsluitende woordje. Toch houdt hij graag een slag om de arm. ‘Eigenlijk doen we in ons gebied alle drie de scenario’s. We moeten uiteindelijk gaan voor één. En dat kan alleen met z’n allen.’ De boodschap van Merlijn Pietersma tijdens de trendpresentatie van de Week van de Ondernemer Steenwijkerland: Van uitgenut naar uitgewoond óf 'Short break'? Ondernemers, inwoners en gemeente staan voor de keuze om een internationaal aantrekkelijke verblijfsbestemming te worden die in balans is met inwoners, natuur en infrastructuur. Dit levert een enorme impuls aan het toerisme. En zo profiteert iedereen in de regio van toerisme: banen, bestedingen, impuls voor voorzieningen/leefbaarheid en OV. In veel toeristische hotspots in Nederland en in de wereld is deze balans zoek. Steenwijkerland staat nu nog voor de keuze om slim te groeien. Bron: Steenwijker Courant (auteur: Robert-Erik Lanting) Lees origineel artikel van Robert-Erik Lanting met dank aan: Merlijn Pietersma, senior adviseur bij ZKA Leisure Email : m.pietersma@zka.nl