Tijdens Leisure in Business in Utrecht heeft automatiseerder Stratech een nieuwe benchmark voor de verblijfsrecreatie gepresenteerd. Er wordt gestart met 62 parken die op jaarbasis goed zijn voor ruim 200.000 reserveringen. Er is volgens Mark Gerrits van Stratech sprake van een 'gemêleerd gezelschap van verschillende typen bedrijven en accommodaties.' Tijdens Leisure in Business in Utrecht heeft automatiseerder Stratech een nieuwe benchmark voor de verblijfsrecreatie gepresenteerd. Er wordt gestart met 62 parken die op jaarbasis goed zijn voor ruim 200.000 reserveringen. Er is volgens Mark Gerrits van Stratech sprake van een 'gemêleerd gezelschap van verschillende typen bedrijven en accommodaties.' [caption id="attachment_52105" align="alignright" width="300"] samenvatting uit de Stratech benchmark[/caption] De huidige Benchmark is nu nog gebaseerd op de klanten van Stratech die met Stratech Insight werken. De grotere ketens (o.a. Landal, Center Parcs en Roompot) zijn daardoor niet opgenomen in de benchmark. Een grote campingketen zoals RCN is al wel opgenomen in het overzicht. De totale jaaromzet van bedrijven die nu al deelnemen in de benchmark bedraagt € 106.277.500. Het is daarmee meteen een toonaangevende benchmark in de recreatiesector, waar in de toekomst nog verdere groei wordt verwacht. (Diverse bedrijven wachten nog op aansluiting.) Drie KPI's In de hotelsector bestaat al langer een goed functionerend benchmarksysteem. De Stratech Benchmark is in de basis georganiseerd rondom dezelfde drie Key Performance indicators KPI's:
  1. Bezettingsgraad
  2. ADR (Average Daily Rate)
  3. RevPAR (Revenue Per Available Room)
Gerrits van Stratech voegt daar aan toe: "De markt voor vakantieparken is wel een stuk complexer. Zeker omdat je een grotere diversiteit aan accommodatievormen hebt. Je wilt natuurlijk geen appels met peren vergelijken." De eerste cijfers [caption id="attachment_52102" align="alignright" width="300"] RevPar vs Zoover score (geel: 5-7,4, blauw: 7,4 - 8,5, groen is > 8,5)[/caption] Uit de eerste analyse van de geaggregeerde cijfers kunnen nu al conclusies worden getrokken over actuele ontwikkelingen in de verblijfsrecreatie. Ook komen er enkele interessante feiten boven tafel over succesfactoren bij campings en bungalowparken. Wist je bijvoorbeeld dat:
  • ... er in 2017 12,5% meer omzet is gerealiseerd in de verblijfsrecreatie t.o.v. dezelfde periode in 2016.
  • ... de accommodatievormen trekkershutten (+24,6%) en ingerichte tenten (+34%) in 2017 de grootste groei doormaakten
  • ... de RevPar bij recreatiebedrijven met een hoge Zoover-score, beduidend hoger is.
  • ... een locatie aan de kust in de zomervakantie een beduidend hogere RevPar (boven de € 75) realiseert dan een locatie in het binnenland (blijft onder de € 45)
  • ... bij een hoge Zoover-score de ligging van het bedrijf (kust of binnenland) minder van belang lijkt
  • ... er nu al 28,5% meer boekingen zijn verricht voor het volgende jaar dan in dezelfde periode in 2016.
  • ... het merendeel van de boekingen voor de zomervakantie pas vrij kort voor de vakantie worden gemaakt (top-boekingsmaanden zijn juli en augustus)
Meer informatie: www.stratech.nl/nl/recreatie/ Andere Benchmarks in de markt RECRON, de branchevereniging voor de recreatieondernemers Nederland, heeft sinds 2013 een benchmark van de grote concerns in de verblijfsrecreatie, waaronder Center Parcs, Landal GreenParks, Roompot Vakanties, Hogenboom Vakantieparken en Libéma Vakantieparken. Ook de Rabobank heeft een benchmarktool op haar website. Hier worden voor diverse deelsectoren vergelijkingscijfers getoond, w.o. Vakantiecentra, Jachthavens, Hotels en diverse andere categorieën.