Facebook testte onlangs een nieuwe feature die zomaar verregaande gevolgen voor uitgevers en eigenaren van Facebook-pagina's zou kunnen hebben. Hoe gaat dit uitpakken voor de aanbieders van vakantieparken in Nederland? Facebook testte onlangs een nieuwe feature die zomaar verregaande gevolgen voor uitgevers en eigenaren van Facebook-pagina's zou kunnen hebben. Hoe gaat dit uitpakken voor de aanbieders van vakantieparken in Nederland?

[caption id="attachment_52072" align="alignright" width="300"] De explore feed van Facebook[/caption] Afgelopen week kwam naar buiten dat Facebook bezig is met het testen van een opgesplitste tijdslijn: één persoonlijke tijdslijn voor berichten van vrienden en familie en een tweede tijdslijn, genaamd de ‘Explore feed’, met daarin de posts van bedrijven en overige gerelateerde berichten waarin een gebruiker mogelijk interesse heeft. Wil je met je bedrijfspagina nog zichtbaar zijn in de persoonlijke hoofdtijdlijn (de huidige nieuwsfeed) van je volgers dan zou dat alleen nog mogelijk zijn door te adverteren. Hoewel Facebook heeft bevestigd dat een bredere uitrol momenteel niet gepland staat (het experiment loopt op dit moment in zes landen), zorgde de bekendmaking voor de nodige verontrustende reacties vanuit de online media. Niet verwonderlijk gezien de 60% tot zelfs 80% daling in gebruikersinteracties die zijn gerapporteerd door diverse uitgevers en eigenaars van ‘getroffen’ Facebook-pagina's.

De Nederlandse vakantiepark aanbieders

Dat Facebook een prominente rol speelt in de customer journey van vakantiegangers is evident. Inspireren, plannen, boeken én beleven: Facebook is er bij. Posts van Facebook-pagina’s in de vakantie- en reisbranche hebben menigmaal indrukwekkende bereikcijfers. Dit ondervinden wij zelf ook met de Facebook-pagina van Parkvakanties, waarmee we het afgelopen jaar een stuk actiever zijn geworden. En natuurlijk ga je jezelf dan ook afvragen wat de mogelijke gevolgen van bovenstaand scenario zijn. Deze verandering heeft vermoedelijk meer impact op de kleinere uitgevers en individuele vakantieparken gezien hun relatief lagere marketingbudgetten. De grotere vakantiepark ketens zullen echter wel bereid moeten zijn meer geld beschikbaar te stellen willen ze hun volgers nog kunnen bereiken. Of ze dat willen is een tweede, want een kleine inventarisatie leert ons dat, ondanks de grote groepen volgers, de ketens vaak opvallend weinig betrokkenheid (lees: engagement) weten te bewerkstelligen. Kijk maar eens mee naar deze  cijfers over afgelopen week: Roompot Vakanties (233,8K volgers) — 3 berichten geplaatst / 1,1K interacties Oostappen Groep Vakantieparken (198,2K volgers) — 0 berichten geplaatst / 0 interacties Landal GreenParks (183,4K volgers) — 4 berichten geplaatst / 710 interacties Center Parcs (129,4K volgers) — 5 berichten geplaatst / 382 interacties * Interacties betreft het aantal reacties, opmerkingen en deelacties. Natuurlijk is dit slechts een steekproef, maar de cijfers zijn op zijn minst opmerkelijk te noemen. Zo is het laatste Facebook-bericht van Oostappen Groep Vakantieparken geplaatst op 4 oktober, bijna een maand geleden. Ook van Roompot Vakanties zou je met bijna een kwart miljoen volgers meer interacties verwachten. Wellicht is Facebook voor deze partijen toch minder van belang dan je in eerste instantie zou verwachten. Of hebben ze juist een vooruitziende blik? Ter vergelijking: de individuele aanbieder Attractie- & Vakantiepark Slagharen (72,7K volgers op haar Facebook-pagina) plaatste in dezelfde periode 13 berichten met in totaal 2,6K interacties. Hoe dan ook: een interessante ontwikkeling bij Facebook, maar het is afwachten of de tests met de gescheiden persoonlijke en publieke berichten een gevolg gaan krijgen. Welke rol denk jij dat Facebook de komende jaren zal vervullen in de vakantie- en bungalowparken branche? Met dank aan: Laurens Taekema, oprichter van Parkvakanties. Parkvakanties is dé vakantiepark-specialist van Nederland.