Overijsselse ondernemers die actief zijn in de toeristische sector spreken tot nu toe over een goed jaar. Dat blijkt uit een rondgang onder ruim tachtig van de grotere ondernemers en uit de Regiomonitor van MarketingOost. Overijsselse ondernemers die actief zijn in de toeristische sector spreken tot nu toe over een goed jaar. Dat blijkt uit een rondgang onder ruim tachtig van de grotere ondernemers en uit de Regiomonitor van MarketingOost.

[caption id="attachment_52051" align="alignright" width="300"] Indoor Beach op vakantiepark Het Stoetenslagh[/caption]Met name het derde kwartaal was voor de ondernemers positief. Bij meer dan de helft van de gevraagde bedrijven in de toeristische sector is de omzet gestegen ten opzichte van vorig jaar. Deze verbetering komt met name door de toename van het aantal buitenlandse gasten. Daarnaast geeft 50% van de ondernemers aan een uitbreiding of kwaliteitsimpuls te hebben gedaan: de sector is volop in ontwikkeling. Buurlanden Het aantal buitenlandse gasten dat de Overijsselse regio’s bezoekt kende al een forse stijging van vijftig procent in de periode 2014-2016. Duitsland was hierbij zowel de grootste stijger als de grootste herkomstmarkt, gevolgd door de bezoekers uit België. Die trend zet zich in 2017 onverminderd voort: hotels in deze provincie mochten in het eerste halfjaar 40% meer Duitse overnachtingen bijschrijven dan in dezelfde periode in 2016. Merkbaar op bedrijfsniveau (Het Stoetenslagh) "Vooral het aantal Duitse gasten nam de afgelopen jaren sterk toe." merkt Jan van Veen van vakantiepark Het Stoetenslagh (Rheezerveen). Alhoewel het Stoetenslagh voorheen nog niet veel gerichte marketingactiviteiten op de Duitse markt heeft ontplooid merken ook zij dat dit steeds belangrijker wordt. Van Veen: “Met 2523 overnachtingen in 2016 en 6589 overnachtingen in 2017 zien we meer dan een verdubbeing. Dit is een markt waar we nog veel meer uit kunnen halen. Met regio’s als Noordrijn-Westfalen, Rijnland Pflaz en Saarland vlak naast de deur is de Duitse markt een interessante doelgroep voor de recreatieve ondernemers in Overijssel.”. Naast een betere bezetting in het algemeen, biedt de Duitse markt ook een goede mogelijkheid voor spreiding. Van Veen "“Vooral Pasen, Hemelvaart, Pinksteren en Fronleichnam zijn periodes die goed geboekt zijn door Duitse gasten”. Stijging Uit de Regiomonitor van MarketingOost (cijfers van het CBS aangevuld met regionaal onderzoek) blijkt dat in Overijssel alle vormen van logies gestegen zijn ten opzichte van 2016. Opvallend is dat de groepsaccommodaties het goed doen, na jaren van achteruitgang. Campings lieten in de eerste twee kwartalen de grootste stijging zien: bijna 10% groei ten opzichte van 2017. Hiermee stijgt Overijssel meer dan het landelijk gemiddelde. Meer informatie: www.marketingoost.nl